Kirkevalget 2023

Kandidatlister og supplerende nominasjon.

Kirkevalget 2023

Den 11. september er det valg til nye råd i Bruflat og Nord-Etnedal sokn. På valgdagen for kommune- og fylkestingsvalget, kan medlemmer i Den norske kirke også velge hvem som skal styre i soknene. I tillegg kan man velge hvem som skal inn i bispedømmerådet og dermed også sitte på Kirkemøtet, som ofte kalles kirkens storting.

I februar og mars har nominasjonskomiteene arbeidet med liste over kandidater til å sitte i soknerådene. Det å sitte i sokneråd er et tillitsverv og rådene har bruk for et styre som består av mennesker med ulik alder og erfaring. Man trenger ikke å ha vært blant de mest aktive i kirken, mange har rik livserfaring og kunnskaper fra yrkesliv og frivillig arbeid og kan bidra med sine kunnskaper i et sokneråd.

Soknerådene i Bruflat og Nord-Etnedal er selv valgstyret for kirkevalget i sine sokn, og de har i 2023 også fungert som nominasjonskomite. Den 31. mars leverte de inn sine listeforslag over kandidater.

Alle medlemmer i kirken kan i prinsippet foreslå en liste til menighetsrådsvalget (i det soknet man bor), så lenge forslaget er skrevet under av ti personer med stemmerett. Nominasjonskomiteens liste kan man også supplere med et ekstra navn i perioden 2. – 15. mai. Fem medlemmer med stemmerett kan sammen foreslå en supplerende kandidat som da vil komme med på lista til valget.

Det åpnes for supplerende nominasjon fra 2. – 15. mai i Etnedal. Ta kontakt med kirkekontoret dersom dere vil komme med supplerende kandidater til en av listene og trenger hjelp til formalitetene.

De foreløpige godkjente kandidatlistene ser slik ut:

Bruflat sokneråd

1. Aage Kleven
  2. Hanne Byfuglien
  3. Syver Øistuen
  4. May Britt Småladen
  5. Gjermund Urberg
  6. Hilde Hestås Kolstad
  7. Jan Aune
  8. Ingrid Helle Bjørnødegård
  9. Kjell Arne Sveen
  10. Kari Bergsbakken Byfuglien
  11. Torild Hagen

Nord-Etnedal sokneråd

1. Oddvar Bergsbakken
  2. Turid Hagaseth Byfuglien
  3. Tor Olav Hjelleseth
  4. Elin Hestekind
  5. Solfrid Skogstad
  6. Oddveig Bergsbakken

Soknerådets hovedoppgaver

Menighetsrådet skal bidra til at kirken er et sted alle kan kjenne seg hjemme. Det betyr blant annet å legge til rette for at mennesker kan møtes til menighetsbyggende virksomhet som barne- og ungdomsarbeid, gode gudstjenester, dåps- og konfirmantundervisning, diakoni (kirkens omsorgstjeneste), musikk og frivillig arbeid av ulik karakter. Menighetsrådet lager planer som utføres i fellesskap av ansatte og frivillige.

Digital forhåndsstemming

Selve valgdagen er 11. september, og som tidligere, vil du finne kirkevalgets valglokaler like i nærheten av lokalene til kommunevalget, og ha samme åpningstider. Fra 10. august kan man stemme på forhånd, og nytt i år er du kan forhåndsstemme digitalt ved kirkevalget.  Alle medlemmer som fyller 15 i år eller er eldre, har stemmerett.

Mer informasjon om kirkevalget finner du på nettstedet www.kirkevalget.no

Nærmere informasjon om åpningstider for forhåndsstemming og valgting i Etnedal vil legges ut på Facebook og her på hjemmesiden www.kyrkja.no/etnedal

Hvorfor si ja til å bli rådsmedlem?

Det er mange grunner til å stille til valg til sokneråd. Her er noen av dem. Som representant i menighetsrådet vil du få mulighet til å:

v  arbeide sammen med andre – for andre

v  være med på å formidle kristne verdier

v  dele og diskutere dine standpunkt med andre

v  sørge for trygge og gode trosopplæringstiltak for barn og unge

v  legge til rette for at kirken blir en viktig kulturarena

v  bidra til at kirken er åpen for alle

v  være med å ta vare på de vakre kirkebyggene og kirkegårdene

v  gjøre lokalmiljøet ditt bedre

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)