29.11.22 Konsert i Bruflat kyrkje

"Jul med Valdresmål... og meining"

29.11.22 Konsert i Bruflat kyrkje

I mange lange år har bandkollegaene Ørnulf Dyve og Gaute Lein, kjent fra bandet STAUT, hatt en drøm om å gjøre sine egne julekonserter. Aller helst i kirker og aller helst hjemme i Valdres. Nå er endelig tiden inne!
Med seg på laget har de fått med seg Lars Jemterud, kjent fra band som Måndag og Strandingarna og Kasper Dyve, freelancemusiker som for tiden er aktuell med blant annet den prisvinnende nykommeren Gunn Kvåle. Kvartetten har tidligere jobbet sammen i studio og med diverse musikalske prosjekt og har både tette vennskaps og familiebånd, men dette blir første gang gjengen samles for å gjøre noe sammen på en scene.
Øvingene er allerede godt i gang og forestillingen vil bli en miks av musikk og dikt skrevet av Dyve senior. Her vil det bli servert kjente og kjære julesanger i både gamle og nye drakter, samt noe publikum kanskje ikke har hørt tidligere. Og mulighetene for at en STAUT låt eller to dukker opp er vel å regne som sannsynlig. Felles for alt som skal skje disse kveldene i førjulstida er at alt skal være på Valdresdialekt, kanskje med unntak av når vokalist Gaute Lein skal introdusere låtene, røper guttene!
"Vi er utrolig stolt av dialekta vår og fant ut av at det er nettopp denne vi kan bruke for å lage en julekonsert som vil skille seg litt ut fra alt annet" sier Lars Jemterud som heller ikke legger skjul på at han gleder seg spesielt til å spille konsert i Aurdal kirke som med tiden har blitt hans nye bygd og hjemmebane.
"Det er jo nettopp dette som er så spennende, at vi alle har så sterk tilknytning til forskjellige deler av Valdres" sier multikunstneren Kasper Dyve, og gutta har allerede startet en intern konkurranse om hvor det vil dukke opp flest folk.
"Vi hadde en sterkt ønske om å gjøre konserten vår rundt i hele Valdres slik at flest mulig får muligheten til å oppleve det vi har lagd på sin egen hjemmebane" sier vokalist Gaute Lein.

Billetter finn du på:  www.valdresjul.no

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)