Lyset fra julenatten

Den første julenatt hørte gjeterne på Betlehemsmarken den vakre englesangen om fred på jorden. Det er menneskers dypeste ønske også i dag. Over hele jorden blir det bedt inderlig om fred i denne julehøytiden.

"Adoration of the Child" Gerard van Honthorst (1590-1656) [Public domain], via Wikimedia Commons.

Julens under er at Gud valgte å komme til jorden som menneske for å vise hva kjærlighet kan gjøre. Slik vevde han sine liv sammen med våre. Barnet i krybben var sårbart og avhengig av andre. Marias gutt skapte ikke frykt, men åpnet veien til Gud.

Må vårt møte med Jesusbarnet åpne våre hjerter for den store gleden så vi kjenner oss velsignet. Og må lyset fra julenatten varme våre sinn så vi sprer kjærlighet og viser barmhjertighet.

Djupaste mørker ligg over jord,
frosthard er marka, stjerna står stor
høgt over huset der på eit fang
Frelsaren kviler, natta er lang

Djupaste mørker ligg over jord,
alt fekk du prøva, Jesus min bror.
Gå ikkje frå meg, Herre, eg bed!
Ven frå det høge, du er min fred!
(Tekst: Arnfinn Haram - Norsk Salmebok nr. 70 vers 1 og 7.)

Bønn i julen

Jesus Kristus,
Vi takker deg for at du kom til jorden og vevet ditt liv inn i våre.
Vi takker for gleden og forventningen når vi feirer ditt komme til jorden.
Takk for at du viste oss kjærlighetens vei og har lovet å være med oss alle dager.

Vi ber deg:
Vær nær hos alle dem som er i nød, som er på flukt og som frykter for sine liv.
Jesus, du som kom til jorden som et sårbart barn, vi ber deg særlig for alle barn som opplever krig og utrygghet.
Gi mot og trygghet til alle dem som denne julen er ensomme og redde.

Hjelp oss til se hvordan vi kan skape glede og gi lys i mørket.

Gode Gud,
Vi legger frem for deg dem som har et særlig ansvar for freden i verden,
og ber om at du må åpne hjerter og sinn så de finner veier til fred og forsoning.
Fri oss fra motløshet og likegyldighet så vi ikke glemmer vår neste nød.
La alle kjenne seg omsluttet av din godhet og kjærlighet.

Amen

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)