Litt om Etnedal kyrkjelege fellesråd

I Etnedal er ca 85 % av befolkningen medlemmer av kirken. Kirken i Etnedal er en folkekirke som bidrar til at Etnedal er et godt sted å leve for mennesker i alle livsfaser. I kirken møtes, feirer, sørger og tar vi vare på hverandre. Gjennom gudstjenester, kirkelige handlinger og lokalt nærvær tilbyr vi hjelp og støtte.

Litt om Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kirken i Etnedal består av to sokn Bruflat og Nord- Etnedal. Begge sokn har hver sin kirke.

Etnedal kyrkjelege fellesråd vil gi rammebetingelser for en levende folkekirke som

-          følger et hvert enkelt medlem fra vugge til grav

-          feirer gudstjenester som er åpne for alle innbyggere

-          er synlig gjennom satsing på nærmiljøet der folk trenger tilbud

-          er et naturlig samlingspunkt i livets høytidsstunder

-          er nær i livets kriser

-          aktiviserer betydelige frivillige ressurser

-          samarbeider med kommunal og annen virksomhet

Etnedal kyrkjelege fellesråd er en allsidig virksomhet og er arbeidsgiver for alle kirkelige ansatte i kommunen med unntak av soknepresten. K yrkjeleg fellesråd har 9 ansatte i tilsammen 5,1 årsverk. Det inkluderer 1,6 årsverk statlig sponsede stillinger (trosopplæring) og 1,0 årsverk sponset av Bruflat sokneråd (Menighetsarbeider/klokker 50%, saksbehandler 50%)

Bemanningsnivået anses som et minimumsnivå for å levere gode  kirkelige tjenester, beholde tilstrekkelig kompetanse innenfor forskjellige fagområder i kirkelig sektor, og opprettholde nivået på tjenestene som kirken skal levere.

I tillegg til gudstjenester og kirkelige handlinger, leverer kirkekontoret administrative tjenester til sokneråd og fellesråd, samt publikumsbetjening og gravferdstjenester til alle innbyggere i Etnedal kommune. Fellesrådet er kommunens offentlige gravferdsmyndighet og gravferdssektoren skal ivareta alle, uavhengig av livssyn.

Forvaltning av kirkens bygninger og kirkegårder gjøres også av kirkekontoret. Trosopplæring, diakoni og kirkemusikk leverer tjenester i form av tilbud til barn og ungdom, konserter, konfirmantundervisning, møteplasser for og omsorgstilbud til befolkningen i alle aldersgrupper.

Alle ansatte og rådene i Etnedal er flinke og gjør en kjempe innsats. Samarbeidet med Etnedal kommune er godt og det leveres gode tjenester i kirkelig sektor.

Rådsmedlemmer i Etnedal kyrkjelege fellesråd:
Leder:             Tor Olav Hjelleset (Nord-Etnedal sokneråd)

Nestleder:       Hanne Fagernæs Byfuglien (Bruflat sokneråd)

Medlem:          Jan Aune (Bruflat sokneråd)

Medlem:          Elin Hestekind (Nord-Etnedal sokneråd)

Kommunal:      Asmund Wold

Geistlig:           Marit Slettum (Sokneprest)

Sekretær:        Marie Bjørnødegård (Kirkeverge)

Ansatte i Etnedal kyrkjelege fellesråd:

Kirkeverge                             Marie Bjørnødegård             80 % stilling

Organist                                Sergio Okstad                      60 % stilling

Diakon                                  Solgunn Vårlid Stensæter     40 % stilling