Grunner til å velge dåp i Den norske kirke

Dåp i kirken setter livet inn i en større sammenheng. Dåpen er en kjærlighetserklæring fra Gud til det enkelte menneske og er en kjær tradisjon i landet vårt. Velkommen til kirken for dåp!

Dåpen er en gave fra Gud

Dåpen beskrives som en gave, og er i Den norske kirke en hellig handling og et sakrament.

Dåpen er en gave som alle kan ta i mot. Alle kan bli døpt i Den norske kirke. Alle som blir døpt får ta imot Guds kjærlighet, uansett. Det stilles ingen krav, og valget er ditt.

Dåpen er en kjærlighetserklæring fra Gud til deg som velger å bli døpt.

Jesus befalte oss å døpe og viste at alle er velkommen til dåp. Vil du lese mer, kan du lese dåpsbefalingen i Bibelen

Å velge dåp er å velge tradisjon

Uansett hvorfor du velger dåp, velger du også en tradisjon som har vært og er viktig for mennesker i tusenvis av år.

For mange handler dåpen om lokale eller familiære tradisjoner, gode minner, å skape en dag for familien og å feire livet. Vi har lang tradisjon for å døpe barn i Norge, og mange har også tradisjon for dåp senere i livet.

Alle disse tradisjonene som er tilknyttet dåpsdagen og valget om dåp gjør handlingen til en høytidelig begivenhet.

Dåp er å bli en del av noe som er større

I dåpen blir du del av noe større. Den døpte feires og ønskes varmt velkommen som del av et fellesskap i menigheten der du bor og av den kristne kirke, som strekker seg over hele verden.

Dåpen er en anledning til å samle de man har nær, som slekt, faddere, venner og menighet. Samtidig feirer man det kristne livet i Guds evige perspektiv.

Når man blir døpt i Den norske kirke, blir man medlem i kirken. Ved dåpen blir man både del av menigheten og Den norske kirke, men også en del av et verdensvidt fellesskap med kristne søsken over hele jorden.

Alle kan bli døpt

Selve dåpshandlingen ikke krever noen spesielle forberedelser, utenom at du må ha en dåpssamtale i kirken på forhånd. Dåpens gave er like stor, uansett om du har mange gjester og mye planlagt for dagen eller om det kun er deg selv, faddere og stunden i kirken.

Husk også at det er helt gratis å bli døpt i Den norske kirke.

Dåpen er en handling vi mennesker kan gjøre basert på tillt og tro. Tro på at Guds løfter bærer gjennom liv og død. Dåpens gave er ikke avhengig av hvordan troen til den som døpes ser ut. Guds løfter holder og Guds kjærlighet bærer – uansett.