Klare for Kirkemøtet

Denne gjengen er klare til å representere Tunsberg på Kirkemøtet i Trondheim 11.-14. april. Med seg i bagasjen har de gode innspill fra den lokale kirken.

Tunsberg bispedømmeråd. Bak fra venstre: Petter Holm, Frode Magnar Andersen, Jo Hedberg, Sebastian Kaltoft Hansen og Ole Amund Hafell. Foran fra venstre: Jan Otto Myrseth, Inga Stoveland Dekko, Gunnbjørg Furuset, Anne Gerd Jorde og Lill Tone Grahl-Jacobsen. Foto: Torill Landaasen

Kirkemøtet handler om fellesskap og samhold. Det er fint å se kirken i en nasjonal sammenheng. Det gir perspektiver og viser at vi ønsker å få til noe sammen. Som lokal kirke er vi en del av noe større, sier Lill Tone Grahl-Jacobsen, leder i Tunsberg bispedømmeråd. Selv tar hun turen til Trondheim og Kirkemøtet for åttende gang.

Hvem er Kirkemøtet?

Kirkemøtet er det øverste demokratiskt organet i Den norske kirke, et kirkens Storting om du vil. Kirkemøtet har 117 medlemmer. Av dem er 77 de 11 bispedømmerådene som ble valgt inn i fjorårets kirkevalg og 22 ansatte i Den norske kirke, alle biskopane og samiske representanter. Det sitter også en representant for døvekirkene og en fra ungdomsutvalget. I år er det første gang Kirkemøtet som er valgt for perioden 2024-2027 samles.

Jeg gleder meg til å dra med et nytt bispedømmeråd og se dem i ulike roller, sier Grahl-Jacobsen.

Griper dypt og bredt

En av de viktige sakene på Kirkemøtet blir å velge et nytt Kirkeråd. Kirkerådet styrer på vegne av Kirkemøtet mellom deres årlige samlinger og kan sees på som kirkens regjering. På saklista til årets kirkemøte står blant annet valg av ny kirkerådsleder. På valg står de to teologene Gard Sandaker-Nielsen og Harald Hegstad, som representerer henholdsvis Åpen folkekirke og Nominasjonskomiteens liste.

– Hvem det blir er veldig åpent, men vi har to gode kandidater, mener Grahl-Jacobsen.

Etter avtalevalg er hun selv foreslått til en ny periode som fast medlem i Kirkerådet, med Petter Holm fra Tunsberg som vara. Deres rådskollega, Frode Magnar Andersen, er foreslått som kandidat for prestene.

I tillegg til ny kirkeledelse er blant annet mulige fellesløsninger innen digitalisering og HR, tilskuddsforvaltning, ny plan for kirkelig undervisning og læring, og kirkens rolle i sannhet- og forsoningsarbeid på dagsorden – saker som griper både dypt og bredt.

– Vedtakene som gjøres vil gi tydelig retning til kirken fremover, sier Grahl Jacobsen.

Godt forberedt

I forkant av Kirkemøtet samlet Tunsberg bispedømmeråd lederne i felles- og menighetsrådene til samråd for å sikre seg innspill fra den lokale kirken.

– Vi har så mange dyktig folk i rådene, og samrådet ga oss viktige perpektiver til Kirkemøtet, sier bispedømmerådslederen.

I Tunsberg har bispedømmerådet jobbet mye de siste årene med å styrke samhandlingen mellom ulike råd og utvalg i bispedømmet.

Det har gitt oss en større forståelse for hvordan kirken henger sammen og for hvordan vi kan bygge kirke i Tunsberg. Det som avgjøres på Kirkemøtet vil også være noe vi skal følge opp i fellesskap, sier Grahl-Jacobsen.

Kirkemøtets nettside kan du se hele sakslisten og følge Kirkemøtet direkte.

Lill Tone Grahl-Jacobsen på talerstolen under Kirkemøtets generaldetatt for to år siden.