Mottok Kongens Fortjenesteorden for utmerkede tjenester for Norge og menneskeheten.

- Det er det store i alle de små situasjonene som skjer rundt omkring i verden hver dag som er så viktige, sa Johan Vilhelm Eltvik i takketalen.

Det var en glad Johan Vilhelm Eltvik (th) som mottok Kongens Fortjenesteorden fra Statsforvalter Per Arne Olsen, som delte ut ordenen på vegne av Hans Majestet Kongen.

Fra Kongehusets nettsider (i kursiv):

Prest Johan Vilhelm Eltvik er utnevnt til Fortjenstorden - Ridder av 1. klasse.

Johan Vilhelm Eltvik mottok utmerkelsen for sitt engasjement for KFUK-KFUM-bevegelsen, som generalsekretær i World Alliance of YMCA og for sin innsats for kristent ungdomsarbeid og lederutvikling for unge.

Fortjenesteordenen er en av de aller fremste utmerkelsene man kan få i Norge, og Johan Vilhelm Eltivk var i følge Statsforvalter Per Arne Olsen en svært god kandidat hos ordenskomitéen som nominerer til Kongen.

Globalt arbeid med ungdom

Eltvik har brukt store deler av livet til å arbeide for ungdoms medvirkning og for at unge skal ha en tilhørighet og få være del av et godt fellesskap. Hans engasjement har delvis blitt kanalisert gjennom mangeårig prestetjeneste, men aller mest gjennom Norges KFUK/KFUM og YMCA, som er den internasjonale betegnelsen for KFUK/KFUM.

Generalsekretær i Norges KFUK/KFUM, Øysten Magelssen talte under overrekkelsen, og understreket Eltviks evne til å involvere og engasjere unge i organisasjonen internasjonalt. Samtidig løftet han frem Eltviks store sosiale engasjement:

- Jeg husker godt hvordan Johan Vilhelm snakket om å forvandle YMCA fra en organisasjon til en «soicial movement.»  Denne dreiningen inspirerer oss i KFUK/KFUM fortsatt, og har bidratt til en enorm vekst i vårt diakonale arbeid for unge.

Biskop Jan Otto Myrseth la vekt på Eltviks tidlige medvirking i Tensing-arbeidet på Kongsberg, og hans solide og gode prestetjeneste før han fikk internasjonale verv gjennom YMCA.

I takketalen utrykkte den nyslåtte ridderen stor taknemlinghet ovenfor Kongen og Statsforvalteren. Han takket også for nominasjonen, som blant annet var støttet av preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit. Han kom også til kjernen i sitt eget engasjement - at det store finner sted i de små tingene. - Små, gode gjerninger og hendelser er lys som utgjør et «kjærlighetens tog» av håp gjennom verden, sa Eltvik i talen.