Rekordhøy oppslutning ved kirkevalget 2015

Når mer enn 90 prosent av stemmetallene fra kirkevalget er klare, viser det seg at deltakelsen ved valget har gått opp i hele landet. I Agder og Telemark har 17,2 prosent deltatt ved kirkevalget, mot 14,5 prosent ved kirkevalget i 2011. Aldri tidligere har så mange deltatt ved kirkevalget.

Fra kirkevalget 2015 i Hånes menighet, Kr.sand (Foto: Dag A. Kvarstein)

Deltakelsen ved menighetsrådsvalget i 2015 har vært på 16,1 prosent i Agder og Telemark, mens deltakelsen ved bispedømmeråds-valget har vært på 15,7 prosent.  Oppgangen i oppslutningen om valget er størst når det gjelder valget av nytt bispedømmeråd.

Målt i prosent er oppgangen i Agder og Telemark 18,95 %

Det er nå klart hvem som er valgt inn i menighetsrådene.

Hvem som er valgt inn i bispedømmerådene, og dermed også kirkemøtet, er først klart 24. september.

Se detaljer her: https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/rekordvalg-i-kirken/