- Vi må bli gode amatører

-Vi må bli gode amatører i ordets egentlige forstand, nemlig mennesker som elsker det vi holder på med. Det sa biskop Stein Reinertsen til 400 deltakere på Stiftsdagene for Agder og Telemark 1.-2- november.

Biskop Stein Reinertsen under Stiftsdagene 2016. (Alle foto: Dag Kvarstein.)

Stiftsdagene er en konferanse med fellessamlinger og ulike seminarer som går over to dager annet hvert år. Hit er alle som arbeider i Den norske kirke i bispedømmet invitert. I år gikk Stiftsdagene av stabelen på et hotell i Kristiansand.

Hovedoverskriften over årets Stiftsdager var "Ett oppdrag - en stab - ett arbeidsmiljø. Temaet er spesielt aktuelt nå som kirken er i ferd med å bli en egen juridisk enhet skilt fra staten. Det skjer fra 2017.

- Det sies at kjærligheten gjør blind, men det er ikke sant. Ekte kjærlighet gjør at vi ser den andres behov, deres verd og evner. Kjærligheten bærer ikke på det onde. La oss derfor bli gode amatører, for Gud har elsket oss først med en kjærlighet som overgår all forstand, sa biskopen.

Hovedforedragsholder Tore Byfuglien fra Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon (KA) fulgte opp.  Han var opptatt av at gode fellesskap er basert på god kommunikasjon:

-Fellesskap er ikke et innelukket skap, men noe som skapes mellom mennesker. Vi må være bevisst på at fellesskap både kan tappe for energi og gi energi. Å forsøke å skape en felles virkelighet, som jo er definisjonen på kommunikasjon, er her vesentlig.