Spennende kirkevalg

Hvert fjerde årer det kirkevalg, og 13.-14. september 2015 arrangeres det valg i alle landets menigheter og bispedømmer. Årets valg er ekstra spennende siden det ligger an til flere valglister og dermed flere alternativer for velgerne.

Spennende kirkevalg

19. november offentliggjorde grupperingen "Åpen folkekirke" at de vil prøve å stille med egne lister i alle landets bispedømmer. Denne grupperingen arbeider blant annet for at homofile skal få gifte seg i kirkene. I tillegg vurderer grupperingen "Levende folkekirke", som står for et mer konservativt syn, å stille med lister dersom de offisielle nominasjons-komiteenes lister ikke representerer det de oppfatter som bredden i kirken.

Dermed ser det ut til å bli i alle fall to lister å velge mellom når det skal velges nye bispedømmeråd i landets bispedømmer høsten 2015. Alle medlemmer av bispedømmerådene er samtidig medlemmer i kirkemøtet, Den norske kirkes "storting". Kirkevalget er samlokalisert med, og går av stabelen samtidig med kommunevalget. Bispedømme-rådsvalget 2015 skal ikke arrangeres som et preferansevalg der velgerne selv må prioritere kandidatene slik som i 2011. Nominasjonskomiteens liste vil være forhåndsprioritert. Valget av bispedømmeråd og valget av menighetsråd blir dermed mer like hverandre.

Les mer om kirkevalget her

Her følger en oversikt over viktige datoer i forberedelsen av valget:

Innen 15. desember 2014
Bispedømmerådets valgråd oppnevner nominasjonskomite for bispedømmeråds-/kirkemøte-valget.
Valgrådet i samarbeid med prosten innkaller menighetsrådsledere eller et medlem fra hvert menighetsråd innen prostiet til et møte hvor valget av nominasjonskomite for valg av leke kandidater til bispedømmeråd/Kirkemøtet finner sted.

Innen 1. januar 2015
Bispedømmerådets valgråd kunngjør muligheten til å fremme alternative lister for valg av leke medlemmer i bispedømmeråds-/kirkemøte-valget.
Menighetsrådene konstituerer seg som valgstyre, velger leder av dette styret og oppnevne nominasjonskomite, eventuelt etablere et valgteam.

Innen 15. januar 2015 -
Menighetsrådene fremmer forslag på inntil fire leke kandidater til bispedømmerådet.

Innen 1. mars 2015 -
Nominasjonskomiteen under bispedømmerådet sende foreløpig kandidatliste til valgrådet.
Frist for menighetsrådene til eventuelt å søke om dispensasjon fra regler om tid og sted for valg.

Etter 1. mars 2015 -
Bispedømmerådets nominasjonskomite kunngjør foreløpig kandidatliste (leke, prest og lek kirkelig tilsatt) og mulighet for å fremme alternative lister (leke representanter) og supplerende nominasjon (prest og lek kirkelig tilsatt).

Innen 1. mai 2015 -
Frist for å legge fram alternative lister til henholdsvis bispedømmeråds-/kirkemøte-valget og til menighetsrådsvalget.

Etter 1. mai 2015 -
Kunngjør kandidatliste(r), valgform og eventuelt supplerende nominasjon, (endelige kandidatlister for prester og leke kirkelig tilsatte kan kunngjøres her eller sammen med kunngjøring i juni).

13.-14. september 2015 -
Kirkevalg - valgting i alle landets menighet.