Pilegrimsvandring i regn og nåde

De kom fra både øst og vest i sol, regn og tåke, og nådde slitne og høytidsstemte fram til sitt pilegrimsmål, den eldgamle, lille stavkirka i Røldal. Et hundretalls pilegrimer fikk en tøff vandring over fjellet, men fant hvile og inspirasjon under det undergjørende krusifikset.

Pilegrimsprest Terje Seilskjær leder Hovden-pilegrimene mot den gamle stavkirka i Rødal.

Fra Hovden øverst i Setesdal kom det til sammen 27 vandrere ned til Røldal sent fredag ettermiddag. Av disse hadde 15 personer gått alle de fire dagsetappene over fjellet, fra 800 meter over havet på Hovden, til 1400 meter over havet i fjellheimen sør for Haukelifjell - og deretter ned til fjellbygda Rødal.

I likhet med alle de andre pilegrimene som kom til Rødal denne helga, ble de møtt av klokkeklang fra kirketårnet. Før de gikk inn til en liturgisk samling med Røldals-prest Arne Nataas, vandret de etter gammel skikk tre runder i stillhet rundt kirken.

Nåde
Slitne, våte og høytidsstemte kom de inn i varmen mellom de dekorerte tømmerveggene i middelalderkirka. Og der oppe, rett over korbuen, kjente de blikket til den lidende Kristus på korset, fra krusifikset som i mange hundre år var kjent for sin undergjørende kraft.

- Å komme inn her i denne vakre og varme kirken, og kjenne på fellesskapet og samholdet, det er en stor opplevelse. For meg et dette et godt bilde på hva nåde er, sa Terje Seilskjær, Hovden-pilegrimenes turleder og prest.

I tillegg til pilegrimene fra Hovden, kom det pilegrimer  fra Seljord. 13 av dem hadde gått hele veien, noe som utgjør hele ni dagsetapper. Mange kom også fra Stavanger og Bergen, og en gruppe hadde tatt veien helt fra Hadeland.

NRK-sendt pilegrimsmesse
Framme i Røldal fikk pilegrimene anledning til å hvile, reflektere og oppleve. Fredag kveld var det en vakker pilegrimskonsert med Bodil Kvernenes Nørsett (sang), Kjell Åge Stoveland (bratsj) og Runar Nørsett (tangenter). Sent lørdag kveld var det pilegrimsmesse, «Alle mine vegar», nyskrevet av Anne Kristin Aasmundtveit og Jon Kleveland. Denne messen vil bli sendt på NRK radio 24. juli.

Av Dag Kvarstein (tekst og foto)