Nå kan du forhåndsstemme

10. august startet muligheten til å forhåndsstemme ved kirkevalget. Det kan man gjøre på de fleste kirkekontorer i Agder og Telemark bispedømme.

Nå kan du forhåndsstemme

Kirkevalget 2015 går av stabelen 14. september. Da kan alle medlemmer av Den
norske kirke stemme inn nye medlemmer av menighetsrådene og bispedømmerådene.
Valget finner sted samtidig med kommunevalget og i lokaler i nærheten.

I valgkortet som er sendt til stemmeberettigede medlemmer av Den norske kirke, vil det være opplyst hvor stemmelokalet ligger og hvor lenge det er åpent. Lokalet ligger i umiddelbar nærhet av lokalet som brukes til avstemming i forbindelse med kommunevalget.

1. Valg av menighetsråd: Det velges nytt menighetsråd hvert fjerde år. Det består av 4-10 medlemmer i tillegg til menighetens prest.  Menighetsrådene har sammen med de ansatte ansvar for undervisning, kirkemusikk og diakoni (kirkens omsorgsarbeid), for barne- og ungdomsarbeid og for dåpsopplæring. Menighetsrådet har videre uttalerett når ny prest, biskop eller andre skal ansettes i menigheten, og rådet forvalter menighetens økonomi. Kort sagt er menighetsrådet et viktig organ for menighetens liv og utvikling.

2. Valg av bispedømmeråd: Bispedømmerådet velges også hvert 4. år og består av 10 medlemmer.  Det er det øverste folkevalgte organet i Agder og Telemark bispedømme. Dette rådet ansetter prester og uttaler seg om viktige prosesser i kirken. Alle medlemmer av bispedømmerådet, der også biskopen sitter, er samtidig medlemmer av Kirkemøtet, Den norske kirkes "storting". Kirkemøtet avgjør sammen med biskopene hvordan kirken utvikler seg, hvordan kirken skal forholde seg til viktige samfunnsspørsmål og hvordan liturgien i kirken skal være. To viktige prosesser i årene som kommer blir løsrivelsen fra staten og kirkens forhold til ekteskap for homofile og lesbiske.

Det er i år to lister til bispedømmeråds-valget i Agder og Telemark; Åpen folkekirkes liste og Nominasjonskomiteens liste.

Her finner du en presentasjon av kandidatene til bispedømmerådet (klikk)

Omtale av kandidatene til menighetsrådene kan du finne i menighetsbladene, eventuelt på menighetens nettsider eller i lokaler brosjyrer.

Her kan du lese mer om kirkevalget:

www.kirkevalg.no