Byklekonferansen 2017 - en knallbra helg!

3.-5. Mars møttes 100 ungdommer og ungdomsledere fra 17 forskjellige menigheter på Byklekonferansen. Det ble en helg med fokus på ungdomsarbeid, feiring av gudstjeneste, bønn, lovsang, forkynnelse og opplevelsen av felleskapet med Gud og hverandre. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Byklekonferansen 2017 - en knallbra helg!

Ledergruppa var spente på helgen, og for en helg det ble. Vi startet på fredagen med Kickoff samlingen i kirken. Etter diverse leker og lovsang ble vi delt i grupper hvor vi jobbet med "Prosjekt Telemark og Agder". På tvers av menigheter delte ungdommene erfaringer fra ungdomsarbeidene, hva som fungerte, hva som ikke fungerte og hvordan bispedømmet, ungdomsrådet og bispedømmerådet kan være med på å bygge dette videre.

På lørdag var det tid for seminarer og workshops. Man kunne velge mellom disse to. De som valgte seminar hadde følgende seminar; Dele tro - hvordan forteller man andre mennesker om troen i dag? Forsvare tro - Her kom Damaris Norge med to representanter og gikk gjennom innvendinger som man kan møte mot kristen tro i dag. Tilslutt hadde vi seminaret "Bygge tro" - Hvordan skal ungdomskveldene se ut slik at de er med å hjelpe ungdom å ta steg i tro på kveldene våre?

På Bandworskhopen kunne de velge mellom sang, ulike instrumenter og teknikk og de fremførte sanger de hadde øvd inn på kvelden. Etter dette var det duket for seminar med Kirkens UngdomsProsjekt. Hvordan kan vi gjøre ungdomsarbeidene våre diakonale og nå de ungdommene som aldri går i kirken? Dette var nyttig og skapte mange tanker og ideer hos ungdommene og ungdomslederne.

Biskop Stein stilte opp til "Grill en Biskop". Konseptet er at ungdommene kunne sende inn spørsmål på sms eller stille de fra salen. Det varierte på alt fra homofil vigsel til favoritt fotball lag. Lørdag ble avsluttet med et vitnemøte og det som gikk igjen fra både vitnemøte og fra lørdagen var at vi ønsker å bli ungdomsarbeid som løfter andre mennesker opp, at vi tør risikere status for å gripe inn i for eks mobbing, at vi skal møte andre som Jesus gjorde og være felleskap som er gode å være i.

Søndagen ble avsluttet med Gudstjeneste og en litt for spennende biltur ned setesdalen og over Haukeli, men ungdommene kom seg trygt hjem og var veldig fornyøde. Under her kan du se en video fra helgen.