10 år med fellesskap og plass til alle

22. oktober var et trettitalls gjester samlet på FMU for å feire Alfsams 10-årsdag.

10 år med fellesskap og plass til alle

Etter et middagsmåltid under­holdt Alfsams egne med både sang, dans, hip-hop og fløytespill. Og selvsagt ingen jubileumsfest uten jubileumskake. Men før det kom Thor Kåre Kalvik fra Bispekontoret med en hilsen, og gave til jubilanten.

Afsam er et fellesskap hvor ungdom med ulike behov for tilrettelegging kan møtes, eller «alle funksjonsnivåer sam­men», som navnet Alfsam står for. Arild Vassenden, som var diakon i Fjære tidlig på 2000-tallet, hadde gjort personlige erfaringer med at mange fritidsaktiviteter ikke fungerte godt for dem som har særlige behov for tilrettelegging.

Sammen med Geir Brokke, som da var ansatt i en lederstilling i Normisjon/Actas barnearbeid, kom han i kontakt med Einar Sand. Han arbeidet, og arbeider, som integreringskonsulent ved bispedømme. Han hadde i flere år drevet en Alf-klubb i Skien hvor han kom fra. En tilsvarende Alf-klubb var også startet opp i Kr.sand. Arild og Geir ble inspirert av dette arbeidet gjennom å snakke med Einar og besøke klubbene.

I 2004 startet Arild det forberedende arbeid, som i stor grad dreide seg om å informere menighetsrådene i Grimstad, Lillesand, Arendal og Froland kommuner, samt å rekrutere voksenledere til klubben.

I forbindelse med oppstartingen av trosopplæringsprosjektet Sammen, i Fjære menighet, ble det utlyst tilskudd til mindre prosjekter. De bestemte seg for å skrive en søknad, der prosjektet var å forberede og starte opp en Alfklubb i Grimstad. De var heldige å få ja. FMU bygget ble tilholdsstedet, mye på grunn av det er et lokale som er godt tilrettelagt for funksjonshemmede.

Høsten 2005 startet klub­ben opp under navnet Alfsam. Einar Sand gav de nye lederne et kort introduksjonskurs, og så var klubben i gang. Geir Brokke var med som leder  det første året. Da midlene gjennom trosopplæringsprosjektet tok slutt, fortsatte Arild arbeidet som en del av sin diakonstilling. De første åra var også elever fra Drottningborg og Bibelskolen i Grimstad med som hjelpe­ledere. Dessverre ble Arild alvorlig syk og måtte trekke seg fra arbeidslivet. Etter at Arild døde i 2011, har kona Turid ledet klubben videre. På jubileumsfesten fikk hun overrakt blomster som takk for å stått trofast i arbeidet med av Alfsam siden starten.

De siste åra har undommer fra FMU vært en viktig ressurs på ledersiden.  Ungdommene har gått minilederkurs (MILK) hatt praksis og ledertrening på Alfsam. På den måten har hele tiden vært en del unge medledere i Alfsam-miljøet.

Tekst og foto Peer Rødal Haugen