Kirkerådet sender på høring forslag til regler om Den norske kirkes digitaliseringsutvalg og sikkerhetsutvalg for personvern og informasjonssikkerhet. Reglene gjelder utvalgenes oppnevning, sammensetning og oppgaver, herunder regulering av fellesfinansiering av oppgaver under sikkerhetsutvalget.
Kirkemøtet vedtok i 2025 å opprette utvalgene, i sak KM 11/25 regler om fellesordninger innen digitalisering, personvern og informasjonssikkerhet i Den norske kirke § 2 og § 3. Kirkerådet fikk i oppgave å gi nærmere regler om utvalgenes oppnevning, sammensetning og oppgaver.
Forslaget ligger tett på beskrivelsene i dagens samstyringsmodell og tilslutningsavtalene om felles ordning for personvern og informasjonssikkerhet og erfaringer med disse. Hovedorganisasjonen KA og arbeidsutvalget for KAs nettverk for fellesrådsledere har vært involvert i utformingen av forslaget.
Høringsnotatet nedenfor gir en utfyllende beskrivelse av høringen. På bakgrunn av høringen vil Kirkerådet ta stilling til endelige regler om oppnevning, sammensetning og oppgaver for Den norske kirkes digitaliseringsutvalg og utvalg for personvern og informasjonssikkerhet. Saken er planlagt fremmet på Kirkerådets møte i januar 2026.
Høringen sendes direkte til et utvalg mottakere. Se liste nedenfor.
Høringen er åpen, og alle som ønsker det kan avgi uttalelse. Høringsuttalelser er offentlige etter offentleglova, jf. kirkeordningen § 42, og vil bli offentliggjort på kirken.no.
Kirkerådet ber høringsinstanser fylle ut et digitalt skjema for høringssvar. Spørsmålene er også gjengitt i eget dokument nedenfor.
Frist for å sende inn høringssvar er 21. november 2025.
Høringsdokumenter
Høringsnotat - Regler om digitaliseringsutvalget og sikkerhetsutvalget.PDF
Høringsspørsmål - Regler om digitaliseringsutvalget og sikkerhetsutvalget.pdf
Høringsmottakere - Regler om digitaliseringsutvalget og sikkerhetsutvalget.pdf
Høringsbrev - Regler om digitaliseringsutvalget og sikkerhetsutvalget.PDF