Som så ofte ellers må vi lese mer av teksten enn det lille avsnittet som er avsatt for dagen. Peter er seg selv lik og vil gjerne få vite hva han får i fortjeneste når Guds rike kommer i all sin storhet og skjønnhet. Han og disiplene har jo vært trofast med i flokken til Jesus.
Da svarer Jesus med en fortelling om arbeidsfolk som ble satt i sving i vingården. Noen hadde arbeidet fra morgentimen av, andre var hyret inn på slutten av dagen. Men alle fikk den samme lønnen.
Urettferdig? Det er ikke sikkert Peter var helt fornøyd med fortellingen. Men det er en av de leksene Peter og disiplene måtte lære. I himmelriket vil det være annerledes, og vi bær se å la det begynne å gjelde like godt her på jorden. For i Jesu verden er det kjærlighet og omsorg , likeverd og fellesskap som gjelder. Kjærlighet kjøpes ikke ved innsats. Guds omtanke og hans verdsetting av oss kommer ikke som resultat av strev og innsats.
Vi får alle den samme lønn. Kjærligheten gjør ikke forskjell på folk. Ikke i Guds rike. Her gjelder ikke premie etter innsats, bare kjærlighet fordi vi er Guds elskede barn.
Javisst er det urettferdig: Slik vi gjerne regner og setter opp fortjenester. Så er poenget denne søndagen kanskje den at vi må sette oss ned litt og tenke gjennom hvordan vi kan være med å virkeliggjøre Guds målestokk og hans verdier. Å arbeide i Guds vingård er ikke som andre arbeidssteder. Her gjelder det bare å elske, elske Gud, sin neste som seg selv. Og i kjærligheten er vi alle like.
Ole Elias Holck
Matteus 19,27–30
27 Da tok Peter til orde og sa: «Hva med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg. Hva skal vi få?» 28 Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når alt blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer. 29 Og enhver som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller far eller mor eller barn eller åkrer for mitt navns skyld, skal få mangedobbelt igjen og arve evig liv. 30 Men mange som er de første, skal bli de siste, og de siste skal bli de første.