Dåp i Gudstjenesten – hvordan foregår det?

Et barn i dåpskjole

Dåpen finner vanligvis sted i gudstjenesten som oftest søndag kl. 11, men kan også skje i en egen gudstjeneste senere på dagen eller på et annet tidspunkt i uken, for eksempel som del av en kveldsgudstjeneste eller en lørdag.  

Familie og faddere som deltar i gudstjenesten, er med som gudstjenstedeltakere.  

Ved starten av gudstjenesten er det vanlig at den som skal døpes er med i prosesjonen opp midtgangen i kirken sammen med presten og andre medvirkende i gudstjenesten. Under gudstjenesten sitter vanligvis dåpskandidaten og følge på de fremste radene.  

Selve dåpshandlingen er vanligvis tidlig i gudstjenesten. Dåpsliturgien består av salmer, bibeltekster, trosbekjennelsen, bønnerord om hva dåpen er og ord til foreldre/foresatte og faddere.  

Alle som er med i dåpshandlingen (foreldre/foresatte og faddere) reiser seg for å få høre at de er vitner om at den som døpes er døpt med den kristne dåp. Sammen med menigheten og hele kirken har de fått del i et hellig ansvar; å vise omsorg, be for, be sammen med, hjelpe den døpte til å bruke Guds ord og delta i den hellige nattverd, så dåpskandidaten kan leve og vokse i den kristne tro.  

Faddere og foreldre/foresatte (evt. kun faddere om det er dåp av ungdom/voksne) kommer deretter frem til døpefonten. Presten tegner korsets tegn over den som døpesog foreldre og faddere blir spurt om de vil at dåpskandidaten skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro. Dåpen skjer ved at presten øser vann tre ganger over hodet, sier navnet til den som døpes sammen med dåpsordene: Etter vår Herre Jesu Kristi ord og befaling døper jeg deg til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn Presten legger deretter hånden på den døptes hode og sier: «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin hellige Ånd, gjort deg til sitt barn og tatt deg inn i sin troende menighet. Gud styrke deg med sin nåde til det evige liv. Fred være med deg.».  

Mange steder er det vanlig at faddere og/eller andre representanter for dåpsfølget deltar med tekstlesning fra bibelen, takkebønn og eventuelt andre liturgiske oppgaver. Har den som skal døpes eldre søsken, kan de også ha mindre oppgaver, som f.eks. å tørke barnets hode. Dette blir avtalt med presten på forhånd. Dåpsluen tas av ved døpefonten. Ved dåpshandlingen nevnes bare barnets fornavn (uten mellomnavn eller slektsnavn), men det fulle navn tas med i kunngjøringene i gudstjenesten.  

Det er som oftest nattverd i gudstjenesten, og da er dåpsfølget invitert til å delta sammen med de andre som er tilstede.  

Klikk her for å lese dåpsliturgien fra kirken.no

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"