Kirka på fjerdeplass på service

Mange mennesker føler seg møtt på en god måte i kirka viser en helt ny brukerundersøkelse. Det er Direktoratet for forvaltning og IKT som for tredje gang har gjennomført en omfattende innbyggerundersøkelse om folks erfaringer og inntrykk av ulike offentlige tjenester i Norge. Og Kirka kommer på en fjerdeplass nå det spørres om service.

Kirka på fjerdeplass på service

30.000 tilfeldige innbyggere har blitt spurt. 41 prosent av dem har svart på et tilsendt spørreskjema. Undersøkelsen skal bidra til å videreutvikle offentlige tjenester.

Kirka scorer særlig høyt på service. 24 offentlige tjenester er med i undersøkelsen, som er delt i to, en brukerdel og en del basert på inntrykk av de ulike offentlige tjenestene.

-Brukerne av kirka svarer at kirkens ansatte har stor evne til å lytte, vise imøtekommenhet og de synes også kirkens kompetanse virker god, sier John Nonseid, prosjektleder for Innbyggerundersøkelsen 2015 og seniorrådgiver i Difi. Han håper offentlige etater kan bruke undersøkelsen til å forbedre sin virksomhet både når det gjelder tjenester og omdømme. 

Omdømme kan bedres

Undersøkelsen viser at på omdømme havner Den norske kirke helt nede på 16.plass. Altså er det et sprik mellom personlige erfaringer med kirken, og det man tror om kirken sett utenfra.  Dårligst ut i undersøkelsen kommer Tollvesenet, Nav og Plan- og bygningskontoret, mens universiteter, Vinmonopolet og høgskoler topper lista. 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"