Tro – i skjermens tidsalder

Hva skal vi tro på i en hverdag der vi bombarderes av inntrykk på skjermer? Hvor er Gud i våre travle, skjermfokuserte liv? I denne delen av bibelstudiene om troshistorier ser vi litt nærmere på bokens troshistorie. Hva har fordypende lesning å gjøre med Guds nærvær i livene våre?

Hvordan påvirker skjermene våre trosliv? Hva er kilden til liv i en hverdag full av skjemer? Ill.: Dall-E-3

Den svenske kirkehistorikeren Joel Halldorf gav i 2023 ut Bokens folk: En civiliationshistorie från papyrus til pixlar. I dette verket oppsummerer han flere tusen års historie med bøker i Vesten, og hvordan bøker har formet sivilisasjonen vår.

Det var Bibelen og den kristne skriftkulturen som gav opphav til den vestlige sivilisasjonens lovtekster, statsdannelse og medmenneskelighet som etikk. Det moderne demokratiet er tuftet på bøker.

Men bokens stilling er under press. Raske og flimrende skjermtekster tar i større grad over. På sosiale media er det ikke de gode argumentene som vinner, men følelser og propaganda, som populistiske politikere som Donald Trump har vist å benytte til fulle.

Hva skal vi tro på i skjermens tidsalder?

Til radioprogrammet Verdibørsen forteller Joel Halldorf at han er bekymret for at mennesker i Vesten ikke lenger blir i stand til å lese og fordype seg i komplekse tekster som krever tid og langsom lesning – slik munkene praktiserte sin meditative bibellesning lectio divina.

 - Vi vet at et demokrati kan bygges på bøker, men vi vet ikke om et demokrati kan bygges på skjermtekster og sosiale medier, forteller Halldorf. Trolig vil det ikke kunne fungere.

Men opp gjennom århundrene har vekkelsesbevegelser vokst fram og forandret samfunnet, blant annet ved at mennesker har kommet sammen i hjemmene eller i forsamlingshus for å be og lese sammen. På samme måte som tro er noe vi gjør i fellesskap, kan det å møtes for å lese sammen hjelpe oss til å komme på dybden av våre liv.

Mange opplever at det er vanskelig å finne stillhet i en hverdag der vi bombarderes med inntrykk på skjermer. Dette gjør noe med vårt Gudsforhold.

I en engelsk oversettelse av Salme 46,11 heter det: «Be still, and know that I am God».

I andaktsboken Drikk: Andakter i en hverdag full av skjermer setter Jarle Haugland ord på det behovet mange av oss kjenner på. Vi trenger å legge fra oss skjermene vi går og bærer på, og komme tilbake til stillheten i Guds nærvær:

«Skjermene omgir oss og roper på vår oppmerksomhet. De slåss om tiden vår, for den kan omdannes til profitt. Hva velger vi? I en kompleks hverdag, der vi marineres i medieteknologi og informasjonsstrømmer, trenger vi av og til å rydde bort alle valgmulighetene» (Drikk, s. 20).

Da profeten Elia kom til Guds fjell, Horeb, møtte han Gud. Men det skjedde ikke i stormen, ikke i jordskjelvet og ikke i ilden. Gud gav seg først til kjenne i stillheten som fulgte: i «lyden av skjør stillhet» (1 Kong 19, 12b).  

En annen av det gamle testamentets helter er Kong David. I sin fortvilelse roper han at Gud må komme han nær:

Svar meg, Herre, for din barmhjertighet er god,
vend deg til meg i din store kjærlighet!
Skjul ikke ansiktet for din tjener,
for jeg er i nød.
Skynd deg og svar meg!
Kom til meg, løs meg ut,
fri meg fra mine fiender! (Salme 69, 17-19).

Som et ekko fra profeters og kongers bønn i Det gamle testamentet svarer Jesus med å slå ut armene for alle sine etterfølgere: «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile.» (Matt 11, 28).

I skjermens tidsalder – hva slags hvile trenger du?

Spørsmål til samtale eller ettertanke:

  • Hva tenker du på etter å ha lest/hørt denne innledningen?
  • Gir det mening å snakke om skjermene som «tidstyver» og «fiender» for Guds nærvær, eller kan Gud også komme til oss gjennom skjermene?

 

Les og utforsk:

Min sjel tørster: 

  • Hvordan kan vi finne måter å aktivt søke Guds gode kilder på, i våre travle, skjermfokuserte liv?

Jeg er tynget av sorg: 

  • Hvordan kan vi finne håp og trøst i Guds nærvær når vi føler oss overveldet av følelser fra nyheter på skjerm og sosiale medier?

Sangen hans er hos meg om natten: 

  • Hvordan kan skjermfri og hvile hjelpe oss til å finne fram til Guds stillhet?

 

Forslag til bønn:

  • Takk for at Gud har gitt oss sitt Ord og evnen til å lese det.
  • Be om hjelp til å finne ro og stillhet i møte med Guds Ord.
  • Be om inspirasjon fra hverandre til å lese Bibelen sammen.

 

Videre lesning og fordypning:

Jarle Hauglands bok Drikk – Andakter i en hverdag full av skjermer kan du lese mer om og kjøpe her: https://www.damaris.no/produkt/drikk-andakter-i-en-hverdag-full-av-skjermer/

Les en kort oppsummering av Joel Halldorfs bok her: https://civita.no/bokanmeldelse/halldorf-joel-bokens-folk-en-civilisationshistoria-fran-papyrus-till-pixlar/

Hør samtalen med Joel Halldorf i NRKS podkast Verdibørsen her: https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/sesong/202308/l_ea592f2c-43db-4690-992f-2c43db2690da

Hva var egentlig Lectio Divina, og kan denne formen for meditativ bibellesning og bønn praktiseres i dag? Les mer om Lectio Divina her: https://www.katolsk.no/praksis/bonn/lesning/ldivina

 

Dette er fjerde del av temaet Troshistorier. Trykk på lenka for å komme til de andre delene.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"