Å komme til Gud

Mange av menneskene Jesus møtte da han levde på jorda, begynte å tro. Hva kan vi lære av evangelienes troshistorier? Og hva mente Jesus egentlig da han sa "Din tro har frelst deg"? Dette er andre del av temaet Troshistorier.

Morbærtreet, slik Vincent van Gogh så det for seg.

«Sakkeus, skynd deg og kom ned!» Møtet mellom Jesus og tolleren Sakkeus er en av de mest kjente historiene i det nye testamentet. Dette til tross for at denne historien bare blir fortalt ett enkelt sted i Bibelen (Luk 19, 1-10), og personen Sakkeus hører vi aldri noe mer til.

Mange barn har lært historien, og kan lett kjenne seg igjen i det å være liten av vekst, men snartenkt og glad i å klatre i trær. Men der barn ofte klatrer for å vise seg frem og rope «Her er jeg!», gjorde Sakkeus det stikk motsatte. Han ville se Jesus, men uten selv å bli sett.

Morbærtreet er kjent for å ha tette greiner og godt med løv å skjule seg bak.

Likevel stoppet Jesus under morbærtreet og kikket rett opp i øynene på tolleren Sakkeus. Han visste hvem som satt der i trekronen, og kanskje også hva han lengtet etter. Sakkeus var rik på gods og gull, men grådig og venneløs.

Griskhet ble ikke sett nådig på i den jødiske kulturen, og Jesus advarte selv regelmessig om hvordan kjærlighet til penger skiller menneskene fra gode liv og fellesskap med Gud (se Matt 19, 16-21; Luk 16, 19-31; Luk 12, 13-21).

Det var typisk for Jesus å oppsøke de som av ulike årsaker var sosialt utstøtte. Ikke bare oppsøkte han de, men han spiste og drakk «med tollere og syndere» (Luk 5, 29) som den jødiske eliten foraktet. Det gjorde Jesus fordi han mente at det var nettopp slike som trengte tilgivelse og forandring.

Sakkeus trengte forandring, og han tok sjansen da han fikk den. Han var ikke som den rike mannen i Matt 19,22, som gikk bedrøvet bort da han skjønte at han måtte endre livsstil.

Før Jesus hadde forlatt Jeriko, avla Sakkeus et løfte om en helt ny livsstil: «Herre, halvparten av det jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen» (Luk 19, 8).

Mange steder i evangeliene fikk folk livene sine totalt forandret da de møtte Jesus. Noen ble helbredet for «ytre» sykdommer, som spedalskhet eller blødninger. Andre fikk hjelp til å håndtere det som er vanskelig å takle «på innsida», som den psykisk syke gutten i Matt 17,20 eller den rike, men ulykkelige Sakkeus.

Ofte brukte Jesus disse ordene til de menneskene som kom til han: «Din tro har frelst deg!». Det kan virke som Jesus mente to ting med det. For det første at tro er tillit til at Jesus er Guds Sønn og at han faktisk kan hjelpe, selv i de mest umulige situasjoner av livet.

For det andre at tro rett og slett handler om å komme til Gud. Enten ved at en selv tar beina fatt og oppsøker et sted der Jesus ryktes å være – eller ved å bli båret fram for Guds Sønn av andre i fellesskapet, som den lamme mannen som ble brakt til Jesus av vennene sine (Luk 5, 17-26).

I evangeliene var det mange mennesker som kom til Jesus for å få hjelp, men ikke alltid var det like mange som kom tilbake for å takke og tilbringe tid med han.

Da Jesus helbredet ti spedalske var det bare en av dem, samaritaneren, som kom tilbake. Også denne trofastheten anerkjente Jesus som tro: «Reis deg og gå! Din tro har frelst deg!» (Luk 17, 17).

Sakkeus viste tro ved at han ønsket å være nær Jesus, og hadde tillit til at han kunne hjelpe. Kan dette også gjelde deg i dag? I hvilke områder av livet trenger du en helt ny start?

 

Samtale/ettertanke:

  • Hva sitter du igjen med etter denne introduksjonen?
  • Fikk du øye på noe i Sakkeus-historien som du ikke hadde tenkt på fra før?

 

Les:

De ulike evangeliene synliggjør forskjellige sider ved det å tro. I Johannesevangeliet kapittel 13 er disiplene samlet med Jesus under jødenes påskehøytid, og feirer det siste måltidet. I kapittel 14 forsøker Jesus, ved hjelp av språklige bilder, å vise disiplene hva tro er. Les de første sju versene:

 

Samtale/ettertanke:

  • Hva slags erfaring har du med disse bibelversene fra før?
  • Hva tenker du at versene sier om tro og det å komme til Gud?
  • Hvorfor bruker Jesus bildet av et stort hus med mange rom? Hva slags tanker eller forestillinger får du om uttrykket om «Fars hus»?
  • Hva kan Jesu mene med at han er «veien, sannheten og livet»?
  • På hvilke områder trenger du en ny vei i livet ditt? 

 

Forslag til bønn:

  • Legg det som er vondt og vanskelig fram for Jesus
  • Be om forandring
  • Takk for det Jesus allerede har gjort for oss, eller for deg i livet ditt.
Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"