Bibelen i samfunnet

Hva gjorde Bibelen til verdens mest kjente bok? Hvordan har Bibelen vært med på å forme den verden vi lever i? På hvilke måter påvirker bibelske verdier oss og samfunnet vårt fremdeles i dag?

Foto: Edward Lich/Pixabay

Tallenes tale er klar. Ingen bok kan sammenlignes med Bibelen, når det gjelder salg og distribusjon. Hele Bibelen er oversatt til om lag 700 språk, og det pågår i dag arbeid med bibeloversettelse til ca. 2200 språk. Hvert år selges det ca. 60 millioner bibler i verden. Bare i Norge blir det solgt minst 60.000 i året. Helt siden oppfinnelsen av trykkepressa har denne boka vært den mest utgitte, i mer enn 500 år. Dette må sette spor. Men hvilke? Hva har Bibelen gjort med de samfunnene der den har blitt lest og brukt?

I begynnelsen var rullene

Opprinnelig var Bibelen tekstruller med hellige tekster som ble opplest i forbindelse med jødenes gudsdyrkelse i tempelet i Jerusalem og i synagogene. Disse tekstene var på hebraisk, som var jødenes religiøse språk. Men i den første tiden etter at Jesus levde på jorda ble det også skrevet evangelier og brev på gresk, som var administrasjons- og handelsspråk rundt Middelhavet på denne tida. Disse tekstene, som vi kjenner som ny-testamentet, ble også lest og delt i de første kristne forsamlingene. Både da og tidligere ble mange av skriftene lært utenat. Det var den sikreste måten å ta de med ut av gudstjenesten og inn i livet, i et samfunn der et bare mindretall kunne lese.

Fra Paulus første misjonsreise og fram til middelalderen hadde kristne menigheter spredd seg, med en eksplosiv vekst, over mesteparten av Europa, samt deler av Afrika og Asia. Snart fulgte Amerika etter. Den østlige delen av kirka brukte en gresk utgave av Bibelen, den vestlige delen en på latin. Disse tekstene ble nøye avskrevet for hånd og lest fra i kirker og katedraler over hele den kristne verden. For å studere tekstene og for å utdanne prester og andre kirkelig ansatte ble det tidlig opprettet katedralskoler og universiteter.

På universitetene var det lenge i hovedsak tre fag som gjaldt: teologi, juss og medisin. Disse tre fagene hang også nøye sammen. Bibelen setter mennesket høyt, som den fremste skapning på jorda. Det blir derfor viktig og rett å gi menneskene gode liv, ved å kurere sykdom og lindre plager. Slik Jesus viser i lignelsen om den barmhjertige samaritan er det Gud vilje at vi skal gi omsorg og sykepleie. Det er ikke uten grunn at Røde Kors, og de fleste andre internasjonale helseforetakene springer ut av kristen idealisme.

Juss og Bibelen henger også sammen. Den jødiske religionen oppstod gjennom lover og leveregler, og de 10 bud kan gjenkjennes i de fleste samfunn i verden i dag. Lovgivingen har gjennom tidene blitt mye påvirket av Bibelen og den kristne kirke.

Den store forandringen av samfunnet

Det var nok likevel reformasjonen som medførte den største utbredelsen av Bibelen. Trykkepressa gjorde det mulig å kopiere tekster til en brøkdel av tiden og prisen en hadde gjort på før, for hånd. Nå begynte en også oversette Bibelen til folkespråkene, slik at alle reformerte kristne kunne lese og forstå Guds ord. Dette førte på kort sikt til politisk maktkamp, krig og splittelse av den kristne kirka – men på lang sikt fikk vi en langt viktigere og mer varig effekt: allmennskolen. Ettersom Guds ord var for alle, ble det et krav at alle kunne lese, og slik ble den obligatoriske skolegangen innført over store deler av Europa på 1700-tallet og framover. Dette var det i bunn og grunn Bibelen som forårsaket. I dag er det vanskelig å se for seg en eneste sosial sammenheng eller et eneste yrke der en ikke gjør bruk av skrift og lesing. Det har forandret samfunnet totalt.

Den indiske apologeten Vishal Mangalwadi trekker det enda lenger. Han mener at de verdiene som Bibelen står for har gitt oss den beste utviklingen et samfunn kan få. Mangalwadi mener at både opplysningstiden, den vestlige rasjonalismen og nyttige og arbeidsbesparende oppfinnelser av ny teknologi springer ut fra en bibelsk måte tenke på. Ordet – logos – er i Bibelen synonymt med visdom, og den kristne Gud er en rasjonell Gud som har gitt mennesket fornuf,t for å kunne bruke den, og skaperkraft for å kunne videreføre skaperverket – både når det gjelder vitenskap, kultur, teknologi og kunst.

Mangfold og toleranse

Verdiene mangfold og toleranse blir av enkelte oppfattet som en motsetning til kristendommen. Men dette er en stor misforståelse. Ubetinget kjærlighet og myndiggjøring av de som blir holdt nede av storsamfunnet, er i kjernen av Jesu lære. Særlig under religionskrigene i tiden etter reformasjonen ble mange av de kristne nasjonene mer tolerante for forskjeller i tro og livsutfoldelse enn andre land i verden. Det er i de samme områdene i dag at minoriteter (seksuelle og andre) opplever en økt frihet og forståelse.

Mange av de nasjonene som har hatt størst innflytelse av Bibelen er i dag sekulariserte. Det vil si at de aktive trosfellesskapene er færre, og kirkens makt er mindre enn før. Men selv om kirkens utbredelse er blitt redusert, er mange av de bibelske verdiene fremdeles til stede. Både i grunnloven og i læreplanen for den norske skolen heter det at en bygger på arva fra kristne verdier.

 

Til ettertanke eller samtale

  • Hva sitter du igjen med etter å ha lest/hørt dette?
  • Hvordan tenker du at Bibelen har påvirket samfunnet vårt?

 

Dagens bibeltekst:

Salme 119, 89-105

Spørsmål fra teksten:

  • Hva tenkte du på da du hørte/leste bibelteksten?
  • Hva forbinder du med «Guds ord» og «Din lov»?

Spørsmål fra temaet:

  • Hva tenker du om det å leve i et sekularisert samfunn (mindre religiøst samfunn enn før), slik som Norge er i dag?
  • Kunne du ønske at Bibelen og kirken hadde en sterkere posisjon i samfunnet?
  • På hvilke måter kan Bibelen være "en lykt for din fot" (Sal 119,105) i livet ditt nå?
  • Hvordan ønsker du at Bibelen skal være for menigheten, småfellesskapet eller familien din?

Forslag til bønn:

  • Takke Gud for at han har gitt oss sitt ord og sine løfter
  • Be om hjelp til å se Guds godhet i samfunnet, på tross av krig og uro
  • Be om motivasjon og inspirasjon til å lese i Bibelen og oppdage noe nytt

 

Gode ressurser:

Lær om Bibelen (Bibelselskapet)

Vishal Mangalwadi: «Boken som skapte din verden»

Tale av Vishal Mangalwadi: “The Book that Made Our World – How the Bible Shaped Western Civilization”.

 

Denne teksten er siste del av et femdelers studieopplegg om Bibelen. 

Du kan finne hele opplegget her.

Tekst og opplegg er utarbeidet av Jon Olav Sørhaug (c) 2023.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"