Om Bodø kirkelige fellesråd - en allsidig virksomhet

Bodø kirkelige fellesråd er både et valgt råd og en virksomhet. Rådet består av en representant for hvert av menighetsrådene i Bodø, prosten og et medlem oppnevnt av bystyret. Disse velges for fire år. Høsten 2019 ble det valgt et nytt råd, som skal sitte til høsten 2023.

Om Bodø kirkelige fellesråd - en allsidig virksomhet

 

Denne perioden sitter følgende representanter i fellesrådet:

Bodø kirkelige fellesråd er også en egne virksomhet, under daglig ledelse av kirkeverge Geir Davidsen. Kirkelovens § 14 lister opp fellesrådets oppgaver og ansvar:

  • «Ivareta administrative og økonomiske oppgaver på vegne av soknene (menighetene)
  • Utarbeide mål og planer for den kirkelige virksomheten i kommunen
  • Fremme samarbeid mellom menighetsrådene og ivareta soknenes interesser i forhold til kommunen
  • Bygging, drift og vedlikehold av kirker
  • Anlegg, drift og forvaltning av gravplasser,
  • Opprettelse og nedleggelse av stillinger som lønnes over fellesrådets budsjett
  • M.m.

Kirkelig fellesråd foretar tilsetting av og har arbeidsgiveransvar for alle tilsatte som lønnes over fellesrådets budsjett.»

Bodø kirkelige fellesråd har ca. 60 ansatte i ca. 50 årsverk. De er kantorer, kirketjenere, kateketer/menighetspedagoger, diakoner, daglige ledere i menighetene, gravplassarbeidere og administrativt personale.  

Bodø kirkelige fellesråd har et årlig driftsbudsjett på ca. 50 millioner kroner.

Soknene (menighetene)

I Bodø har vi 7 sokn: Kjerringøy, Rønvik, Domkirken, Bodin, Innstranden, Saltstraumen, Skjerstad og Misvær sokn. Høsten 2023 ble det valgt inn nye representanter til menighetsrådene. Disse skal sitte i fire år, fram til høsten 2027.

Kirkelovens § 9 lister opp hva som er menighetsrådenes oppgaver og ansvar:

«Menighetsrådet skal ha sin oppmerksomhet henvendt på alt som kan gjøres for å vekke og nære det kristelige liv i soknet, særlig at Guds ord kan bli rikelig forkynt, syke og døende betjent med det, døpte gis dåpsopplæring, barn og unge samlet om gode formål og legemlig og åndelig nød avhjulpet.

Menighetsrådet har ansvar for at kirkelig undervisning, kirkemusikk og diakoni innarbeides og utvikles i soknet …..»

Menighetsrådene er ansvarlig for virksomheten i soknene. Ressurser i form av ansatte og økonomi stilles til disposisjon for virksomheten. Menighetsrådets styring av virksomheten skjer i hovedsak gjennom godkjenning av planer for de ulike delene av virksomheten.

Det er en daglig leder for hvert sokn. Vi har følgende daglige ledere:

Kjerringøy sokn:  Monica Nilsen

Rønvik sokn:  Monica Nilsen

Domkirken sokn:  Katariina Wiland

Bodin sokn:  Ellen Veinan

Innstranden sokn:  Ellen Veinan

Saltstraumen sokn:  Aud Bergquist

Skjerstad og Misvær sokn:  Liv Nome Sivertsen

Kontaktinformasjon for Bodø kirkelige fellesråd

Bodø kirkekontor ligger i 4.etg i Central Atrium i Dronningens gate 18 i Bodø.

Kontoradresse: 
4.etg i Central Atrium
Dronningens gate 18
8006 Bodø

Fakturaadresse:

Bodø kirkelige fellesråd
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 800
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

 

E-post: post.bodo@kirken.no. Telefon: 755 00 300 

Åpningstid kirkekontoret: 
man-fre 09.00 -14.30
Telefontid: man-fre 10.00 - 14.00
Lunsj mellom 11.00 og 11.30 (sentralbordet er da stengt)

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"