Det blir litt av et mestermøte i Gjøfjell kirke når to av Norges mest ettertraktede klassiske musikere, fiolinisten Henning Kraggerud og pianisten Håvard Gimse, gjester Kantorissimo!
Konserten 17.9. kl 19.30–20.10 i Gjøfjell kirke:
Konsertprogrammet «1886 (love stories)» byr på praktfull, romantisk musikk av Grieg, Brahms og Franck:
- Grieg: Sonate nr 2, andre sats
- Brahms: "Wie Melodien zieht es mir”
- Brahms: Sonate nr 2 i A-dur
- Grieg: Sonate nr 3
- Pause
- Cesar Franck: Sonata i A-dur
Johannes Brahms tilbrakte sommeren i 1886 med komponering ved innsjøen Thun. Både han og vennen Klaus Groth var forelskede i sangerinnen Hermine Spies, og Brahms skrev sangen "Wie Melodien zieht es Mir" til henne over Groths tekst. Mens Brahms ventet på at hun skulle komme tilbake, skrev han sin fiolinsonate i kjærlighetstonearten A-dur. I første sats, Allegro Amabile, er sidetemaet utviklet fra Hermines sang. Brahms var i gang med den idylliske, pastorale andresatsen i F-dur da Hermine endelig kom tilbake; historien forteller med en norsk kjæreste! Brahms stjeler da temaet fra Griegs andre sonate note for note, men forandrer rytmen og temaet er ikke lenger melankolsk, men mer djevelsk og sjalu i Brahms bruk i mellomdelene. Griegs to første fiolinsonater var forøvrig blant Brahms favoritter.
I det samme året, 1886, hadde Edvard Grieg nettopp flyttet inn på Troldhaugen da den unge Teresina Tua kom til Bergen og spilte de to fiolinsonatene for ham. Grieg ble betatt både av hennes spill og vesen - hennes skjønnhet og sterke karisma. Umiddelbart etter møtet skrev han til sin forlegger Max Abraham at hvis han igjen kom til å skrive et stort verk for fiolin igjen, ville det være på grunn av denne fiolinfeen som hadde besøkt ham på hans Troldhaug. Grieg gikk ivrig i gang med sin tredje fiolinsonate: den første satsen er full av pasjon og for en gangs skyld inspirert av et mer sydlandsk tonespråk fremfor norske folketoner. I andresatsen skriver han et av sine mest romantiske temaer noensinne, og satsen er kalt ala Romanza.
1886 (love stories) avrundes med en A-dur-sonate av Cesar Franck. Dette var hans bryllupsgave til Ysaye, som de urfremførte sammen i bryllupet.
1886 var forøvrig også det året da Coca Cola ble oppfunnet og da nyere tiders første Olympiske leker ble holdt. Et år med kraftige ringvirkninger!
Love is in the air!
Entré 200 kr, alle under 18 år gratis. Konserten er støttet av Norsk kulturråd og Nesodden kirkelige fellesråd. Det serveres gratis kaffe og kake etter konserten. Hjertelig velkommen!
Kontorissimohøsten videre:
Vi fortsetter med storslagne konserter utover høsten: 6. oktober kl. 19.30 spiller Rolf Lislevand programmet «Alfabeto» i Nesodden kirke, med improvisasjon og gitarmusikk fra 1600-tallet. 2. november kl. 19.30 får vi høre en av Bachs vakreste kantater, «Gottes Zeit ist die Allerbeste Zeit» (også kjent som «Actus Tragicus»), i Nesodden kirke med et barokkensemble på fire sangere, to gambister, to blokkfløytister og continuo. Det blir også annen barokkmusikk og praktfulle salmer relatert til død og håp. Onsdag 18. desember kl. 19.30 kommer Iver Kleive til Gjøfjell kirke og spiller juleplaten «Hyrdenes tilbedelse» på Bechstein-flygelet. Mye å glede seg til! Konsertbillettene koster kun 200 kr, alle under 18 år har fri entré, og det serveres gratis kaffe og kake etter hvert konsert. Kantorissimo er støttet av Norsk kulturråd.
* * *
Høstens program
- Gjøfjell kirke, 17. september kl. 19.30: «1886 (love stories)» med Henning Kraggerud og Håvard Gimse
- Nesodden kirke, 6. oktober kl. 19.30: «Alfabeto» med Rolf Lislevand
- Nesodden kirke, 2. november kl. 19.30: Bach-kantaten «Actus tragicus» med vokalkvartett og barokkvintett
- Gjøfjell kirke, 18. desember kl. 19.30: «Hyrdenes tilbedelse» med Iver Kleive
Entré 200 kr (Vipps eller kontant i døra), alle under 18 år har fri entré. Gratis kaffe og kake!
Kantorissimo er støttet av Norsk kulturråd og Nesodden kirkelige fellesråd.
Ønsker du mer informasjon om Kantorissimo-konsertene?
Send en mail til post@ingeborgchristophersen.com