Søndagstanker 21. februar - på video og tekst

Tanker rundt søndagens tekst; Matt. 16, 21-23.

Søndagstanker 21. februar - på video og tekst

 

Fram til kapittel 16 i Matteusevangeliet, har vi møtt Jesus som Messias, Guds Sønn, som forkynner at Guds rike er kommet nær. 

Store ord er talt (les Matt. 5-7; Bergprekenen) og mektige gjerninger blir gjort der Jesus er. Dette leder frem til Peters bekjennelse i Matt. 16: At Jesus er Messias, den levende Guds Sønn. Det er også kirkens og vår bekjennelse. 

Her i kapittel 16 er det et skifte. Fra nå av gjøre Jesus det klart for disiplene sine at veien må gå til Jerusalem. Gud har lagt det på ham. Dit må han dra. 

Der vil han lide mye. Han vil bli slått ihjel. 

Ja, det er også en påskemorgen. Han skal reises opp. Men Jesus gjør det tydelig for disiplene at veien dit først går gjennom lidelse og døden på korsets tre. 

Dette var uhørt. Dette passet ikke med disiplenes Messias-forventning. Det passet heller ikke med den forventning Israelsfolket hadde til Messias. Man så for seg en seirende konge som vil lede dem til et nytt exodus; en utfrielse. Enten det dreide seg om å bli utfridd fra keiserens åk eller fra det åk som de eldste, overprestene og de skriftlærde hadde lagt på folket. Jesus var i stadig konfrontasjon med denne makteliten. 

Fristelsen her er å gå bort fra den vei Gud staker ut. Guds vei er at Jesus må møte lidelse og døden på korset. 

Også tidligere i evangeliet, i Matt. 4 i ødemarken, fristes han til å gå bort fra den plan som Gud har for ham. 

Jesus viser oss en Messias som må lide og dø. Det er en oppfyllelse av den profeti som vi finner i Jes. 53: "Han ble såret for våre overtredelser. Knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred. Ved hans sår har vi fått legedom." 

Jeg vet ikke hvordan du ville forholdt deg til en Messias som bare kom der seirende. Som alltid hadde vind i seilene. For meg kan en slik frelser være en frelser jeg må betrakte på avstand. Ikke en frelser som er kommet meg nær. 

For det er en menneskelig erfaring å måtte lide. Det er ulikt fordelt, og akkurat det kan oppleves urettferdig iblant. Men alle vet noe om hva det vil si å lide.

Om du er der nå eller om du har vært der, så er ordet til deg at Jesus er prøvet i alle ting. Han vet hva lidelse er. Han har gått den veien. Han måtte bære sitt kors. 

I versene som følger sier Jesus noe om å bære sitt kors. Det kan også være et ord til deg denne første søndag i fastetiden. Hva handler det om? 

Det kan handle om at vi må be om styrke til å være utholdende i en vanskelig situasjon. Noen ganger kan korset være at vi rett og slett ikke orker. Vi må be om at Jesus vil komme der og bære det sammen med oss. Det kan være mange forskjellige ting.

Ta det med deg i bønnen i dag. Takk Jesus for at han gikk lidelsens vei. Takk for at han møtte korset før oss. Må han være et forbilde for oss denne fastetiden. Må vi ydmykt følge Herren alle tider og i alle situasjoner. 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"