Preken 5.søndag i påsketiden

Preken 5.søndag i påsketiden, "Om å bære mye frukt til velsignelse og fred", er skrevet av prest Jermod Hausberg. Den kan du lese her.

Preken 5.søndag i påsketiden

Om å bære mye frukt til velsignelse og fred

Kristus er oppstanden, han lever, og jeg skal få bringe hans venner det salige ord!

Jesus lever, og i dagens evangelium, Joh 15, 1-8,  bruker han bilder fra ønologien, læren om vindyrking og vinframstilling. Vindyrking var, og er, en viktig del av både økonomi, kultur i Israel. Vi kan like det eller ikke, men vin er et gjennomgangstema i Bibelen, en viktig del av både daglig liv og religiøse fester, og er en gave fra Gud.

Jesus bruker bilder fra vindyrkingen, han sier: Jeg er det sanne vintreet, og min Far er vinbonden. Så viser Jesus til kjente prinsipper om hvordan vintreet stelles, visne grener skjæres bort og brennes. Her kommer også renhetsreglene inn, vin skulle dyrkes og måtte fremstiller som Koshervin. Vinmarken var et hellig område.

Nå er ikke Jesus så opptatt av å lære oss om Koshervin, han forteller derimot at han er vintreet, vi er grenene. Jesus lever, og vi lever, jeg den kjøpte frihet eier. Åpen har jeg himlen funnet, Jesus vant og jeg har vunnet!

Du og jeg, vi er grener på det sanne vintreet, Jesus Kristus. Jesus bruker bilder som var kjente for hans venner. Oppstandelsen gav lys og mening til hans tvilende venner, de som ikke forstod alt, trege til å tro, og snare til å gi opp. Oppstandelsen gav dem, og oss, et helt nytt liv. Vi er en del av et synlig fellesskap, Guds verdens vide kirke. Samtidig er vi er en del av et usynlig fellesskap, Guds rike.

Vi har i disse månedene måtte holde avstand til hverandre, ja, noen har opplevd både isolasjon og karantene, ensomhet og savn etter å være nær kjære, små og store.

Samtidig kommer Jesus i dag, og sier: Jeg lever og dere lever og bærer frukt. Bildet på vintreet og vinbonden forteller om at det kristne trosfellesskapet er der hvor vi blir i Jesus ord.

Vi er en gren på vintreet Herre Jesus Krist, også når vi sitter alene eller samles i mindre grupper på to og tre, fem eller tjue.

Jesus sa: Jeg er vintret, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. For ved dette blir min Far æret, at dere bærer mye frukt og blir mine disipler.  

Vår Far i himmelen er vinbonden, kirken er vinmarken, Jesus er vintreet, og vi er grener på vintreet, og på grenen kommer frukten, og fra frukten kommer den gode vinen, og vinbonden blir æret!  Når vinen settes på bordet på sabbaten, så blir den takket og velsignet: Velsignet er du, vår Gud, konge av universet, som skaper vintreets frukt!

Også vi takker og ærer den treenige Gud, han gir våre liv troens frukter, uten troen kan vi ikke gjøre noe.

Så lengter vi etter å møtes, samles om Ordet og Sakramentene, da kjenner vi det, og opplever at vi tilhører det sanne vintreet. I dåpen skjer det, synlig ser vi det Ordet skaper, vi blir en gren på vintreet Jesus Krist. I trosbekjennelsen bekjenner vi den troen som holder oss fast i den treenige Guds verdensvide kjærlighets fellesskap. I nattverden får vi vintreets frukt, og forstår Ordet, Jesus gir oss sin seierrike død og oppstandelse, og derfor kan våre liv få bære frukt: Sammen vil vi ære den treenige Gud.

Jeg lengter etter å møte dere i kirken om ikke så altfor lenge, og da må vi ikke glemme det vi har opplevd i denne spesielle tiden: Vi bærer mange med oss, vi ber i manges sted: gi at vi bringer med oss velsignelse og fred.

Når vi samles så er vi et synlig fellesskap uten et maks antall, og samtidig er dette synlige fellesskap en del av det store usynlige fellesskapet som lever ved tro, håp og kjærlighet!

Dette er nåde, og som koshervinen eies av alle og er for alle, slik er nåden og kjærligheten en gave, for alle! Fortsatt god påsketid med velsignelse og fred!

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"