Langfredag

Kort liturgi som du kan bruke hjemme på Langfredag.

Langfredag
På Langfredag er opplesningen av Jesu lidelseshistorie i sentrum. I år er lesningen fra evangelisten Lukas (Luk.22,39-23.46) I mange kirker blir lyset blåst ut når man leser at Jesus dør.
 
Tenn gjerne et lys nå.
 
Dagens bønn:
Evige, nådige Gud. Du sendte din Sønn for å lide og dø for vår skyld. Vi ber deg: Åpne vårt hjerte for korsets gåte. La Kristi kors bli et tegn på håp i en verden merket av lidelse og ondskap, ved din Sønn Jesus Kristus, vår Herre, som med deg og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.
 
Utdrag av Jesu lidelsesberetning etter evangelisten Lukas (Luk.22,39 – 23,46)
Jesus i Getsemane
 
Jesus ba: «Far, om du vil, så ta dette begeret fra meg! Men la ikke min vilje skje, men din!» (Luk. 22,42)
 
Jesus blir tatt til fange
Judas kom bort til Jesus for å kysse ham. Men Jesus sa til ham: «Judas, forråder du Menneskesønnen med et kyss?» (Luk. 22,47-48)
 
Peter fornekter Jesus
Da husket Peter det Herren hadde sagt til ham: «Før hanen galer i natt, skal du fornekte meg tre ganger» Og Peter gikk ut og gråt bittert. (Luk. 22,61-62)
 
Jesus for det høye råd
Jesus sier: «Men fra nå av skal dere se Menneskesønnen sitte ved den mektige Guds høyre hånd». (Luk 22,69)
 
Jesus for Pilatus
Da sa Pilatus til overprestene og folkemengden: «Jeg finner ingen skyld hos denne mannen». (Luk.23,4)
 
Jesus for Herodes
Herodes viste Jesus forakt og hånte ham sammen med soldatene sine. Han la en praktfull kappe om ham og sendte ham tilbake til Pilatus. (Luk 23,11)
 
Pilatus feller dommen
Da felte Pilatus dommen; det skulle bli som de (overprestene, rådsmedlemmene og folket) krevde. Han løslot den de ba om, (Barabbas) han som var fengslet for opptøyer og mord. Men Jesus overga han, så de fikk sin vilje. (Luk 23, 24)
 
Jesus blir korsfestet
Jesus sa: «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør». (Luk 23,34)
 
Jesus dør
Jesus ropte med høy røst: «Far, i dine hender overgir jeg min ånd!» Da han hadde sagt det, utåndet han. (Luk 23, 46)
 
Blås gjerne ut lyset.
 
Jesus døde med en bønn på leppene. «Far, i dine hender overgir jeg min ånd» Dette er sitat av Salme 31,6, med ett ord tilføyd: Far.
 
Dette verset var den bønnen en jødisk mor lærte barnet sitt å be som det siste barnet gjorde om kvelden. Som vi kanskje lærte å be: -Gud Fader i det høye, i varetekt oss ta, slik lærte moren barnet sitt å overgi seg til Gud, før det nattlige mørket senket seg over sengen.
Denne bønnen siterte Jesus når det dypeste mørket noensinne senket seg over Ham.
Aldri hadde Jesus opplevd en slik åndelig natt, som det mørke som omhyllet ham der på korset.
 
I møte med dette budskapet, så kan vi undre oss: - hvorfor gjorde du dette, Jesus?
 
Og svaret er i dag, som det var i går, som det vil bli så lenge mennesker retter undrende blikk mot korset. Svaret er: Dette gjorde Jesus for din og min skyld, fordi Han elsket oss så høyt.
 
Herrens bønn:
Vår Far i himmelen! La navnet ditt helliges. La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød, og tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere. Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt og makten og æren i evighet. Amen
 
Be en stille bønn.
 
Velsignelsen:
Herren velsigne deg og bevare deg. Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred. Amen.
 
Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"