- Samtale med den/ de det gjelder hver for seg:
- Kommunikasjon: Oppmuntre til åpen dialog og ærlighet om forskjelligheter mellom de det gjelder.
 - Forståelse: Som leder bør du søke å forstå hva som ligger bak vedkommende sin væremåte og oppførsel.
 - Avklaringer: Avklar med den ansatte at du som leder forventer at vedkommende bidrar til å sette stabsfellesskap og kollegers trivsel høyt.
 
 - Fasilitert møte mellom partene hvis situasjonen vedvarer: Arranger et møte med deg som leder eller en annen nøytral tredjepart for å legge til rette for at de involverte partene kan få snakket sammen..
- Legg vekt på ovenfor partene at et stabsfellesskapet skal kunne romme ulike personlighetstyper. Ærlig dialog og gjensidig forståelse for hverandres forskjelligheter kan positiv effekt på fellesskapet!
 - Legg vekt på at man skal snakke TIL og MED hverandre, ikke OM.
 
 - Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ta kontakt og be regelmessige om oppdateringer fra de som er involvert hver for seg for å følge opp fremdriften.
 - Tilby ekstern veiledning til den/ de involverte partene.
 - Personlighetsvurderinger: Bruk verktøy eller få hjelp av eksterne til å kartlegge personlighetstyper i hele staben og legg opp til dialog rundt dette.
 - Kommunikasjonstrening: Snakk sammen i staben om hva som er god kommunikasjon og konfliktforebyggende.
 - Peer support: Oppmuntre ansatte til kollegastøtte og deling av erfaringer og råd.
 - Sosiale aktiviteter: Organiser enkle sosiale aktiviteter som felles kaffepauser, lønningskaffé på den lokale kaféen e.l.
 
 
Forslag til tiltak
Ansatt i egen virksomhet - Forskjeller i væremåte eller oppførsel som fører til dårlig stemning, men ingen uttalt konflikt enda