- Rask dialog mellom deg og leder av det aktuelle menighets- eller fellesråd: Snakk sammen i løpet av kort tid om hvordan dere oppfatter uenigheten. Bli enige om premissene, innholdet og ansvarsfordelingen i håndteringen av situasjonen videre.
 - Til videre håndtering: Frivillige kan ikke pålegges noe formelt av rådets leder, men man bør likevel søke å håndtere og ta ansvar for situasjonen som leder, selv om det ikke inkluderer et formelt personalansvar. Det er rådsleder som skal håndtere situasjonen videre, med deg som støtte og samtalepartner.
 - Et eller flere møter med den/ de frivillige: Rådsleder innkaller den/ de aktuelle frivillige sammen med deg. Vær tydelig i formidlingen av innkallingen slik at alvorlighetsgraden kommer frem.
- Gi en beskrivelse av hvordan dere som ledere oppfatter situasjonen om hva som er problematisk eller uakseptabelt.
 - Gi den de frivillige mulighet til å fortelle sin versjon av situasjonen. Som ledere bør dere søke å forstå hva som ligger bak vedkommende sin væremåte og oppførsel.
 - Forventinger: Rådsleder bør være tydelig om hva som forventes av den/ de frivillige i fortsettelsen.
 - Klare konsekvenser: Rådsleder bør tydelig kommunisere at den frivillige sitt engasjement kan avsluttes av menighetsrådet ved videre uakseptabel oppførsel.
 - Det skal føres et referat fra møtet hvor følgende punkter skal være med:
- Møtedeltakere
 - Situasjonsbeskrivelse
 - Hvilke tiltak som iverksettes, eller hvilke avtaler som inngås
 - Tidspunkt for oppfølging og evaluering
 - Referat skal undertegnes av dem som var til stede.
 
 
 - Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ha jevnlige oppdateringsmøter med rådsleder ang. status og fremdrift og be rådsleder holde rådet oppdatert uten å uten å gå inn på detaljer som angår de involverte partene i konflikten. Legg vekt på hva som er planen videre.
 - Snakk sammen i STABSMØTE (ikke i f.eks lunsjen) om situasjonen uten å gå inn på detaljer som angår den involverte parten. Legg vekt på hva som er planen videre.
 
 
Forslag til tiltak
Frivillige medarbeidere - Problematisk eller uakseptabel oppførsel fra en part som går ut over arbeidsmiljøet