Gudstjenesten

Gudstjenesten er det ukentlige pulsslaget i menighetenes liv. Da fylles kirken med mennesker, musikk og symbolske handlinger som formidler Guds nærvær. I Agder og Telemark bispedømme var det i 2019 til sammen 612.000 gudstjenestedeltakere i løpet av året.

Gudstjenesten

I gudstjenesten forsøker man å formidle det evige i nået.  Gjennom ord som leses og tales, gjennom kirkekunst, musikk og rommets arkitektur og hellige handlinger. De som fyller kirken vet at samtidig fylles tusenvis av kirker andre steder i verden. Når et Fadervår bes, eller trosbekjennelsen fremsies, gjør man det ikke bare sammen med den lokale menigheten, men med en verdensvid kirke.

De ulike leddene i gudstjenesten kan for mange virke fremmedartede. Det er ikke så rart siden de har fulgt kirken her i landet i tusen år. Mange av messeleddene, for eksempel trosbekjennelsen, ble brukt allerede 300 år etter Kristus i landene rundt Middelhavet der kristendommen først spredte seg.  Dette systemet av bønner, tale, seremoni og sang, er det kirken kaller liturgi. For at troen skal næres og bæres videre til nye generasjoner, er det nødvendig med en balanse mellom bevaring av liturgiens innhold og fornyelse av formen.

Ordet gudstjeneste indikerer at det som skjer i kirken skal tjene Gud. Tanken er at vi med våre bønner og vår takk, ærer og tjener Gud. Men gudstjenesten går videre enn det. Gjennom ordene som formidles fra Bibelen, av presten og andre medhjelpere, oppfordres de tilstedeværende også til handling og nestekjærlighet. Som Jesus selv sa: «Det du har gjort mot en av disse mine minste, det har du gjort mot meg».

Den lutherske kirken har to sakramenter, dåpen og nattverden. Disse to hellige handlingene betyr mye for mange. Slik dåpen er en start på troslivet, er nattverden en hjelp til å bli værende i troen. Sakramentene er synlige tegn på Guds omsorg og nåde.

Slik dåpsbarnet bæres fram til Gud i gudstjenesten, slik kan gudstjenesten være med å bære et menneske og en menighet. Gudstjenesten er både en kulturbærer og et sted der mennesker bæres fram til en tro, en tro som forhåpentligvis bærer helt fram til det siste hvilestedet.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"