Før jeg begynner å lese
På disse nett-sidene
kan jeg
lese og lære om
konfirmasjon i Den norske kirke.
Hva er lett-lest?
Nett-sidene er skrevet med enkel tekst
og enkelt innhold.
Lange ord har fått binde-strek
for å gjøre ordene lettere å lese
og å forstå.
Meny
Jeg kan klikke på bildene for å lese mer:
Meny: Konfirmasjons-tiden | Konfirmasjons-dagen | Dåp | Tilrettelagt konfirmasjons-tid
Alle er velkommen
til konfirmasjon i kirken
Alle kan bli
konfirmert i kirken.
Uansett om jeg
tror på Gud,
eller ikke tror på Gud.
Når jeg er konfirmant
kan jeg sammen med andre
finne svar
på mange viktige spørsmål.
Når jeg er konfirmant
får jeg oppleve mange nye ting.
Jeg får lære mer om Gud
og om meg selv.
Det viktigste er at jeg tenker på livet
og vil vite mer om kristen tro
og hva den kan bety for meg.
Jeg behøver ikke være kristen
for å konfirmere meg i kirken.
Hva som skjer på konfirmasjons-dagen
Konfirmasjonen skjer sammen med andre.
Det kan være mindre grupper,
men helst sammen med alle de andre
som skal konfirmeres.
I kirken får jeg øve på hva som skal skje
den dagen jeg skal konfirmeres.
Hvis jeg ønsker det,
kan du også øve på
det som skal skje i kirken flere ganger.
Det viktig jeg er trygg
den dagen jeg skal konfirmeres.
Jeg kan se filmen om Maria
sin konfirmasjon.
Der ser jeg hvordan
konfirmasjons ofte er i kirken.
Dåp og konfirmasjon
Jeg behøver ikke være døpt
for å være med på
å lære om konfirmasjon.
Men for å konfirmeres,
må jeg være døpt.
Om jeg ikke er døpt,
kan jeg bli det i løpet av konfirmasjonen.
Hvert år er det mange konfirmanter
som blir døpt før de konfirmeres.
Når jeg blir døpt
blir jeg medlem av Den norske kirke.
Hva er dåp?
I Bibelen står det at dåpen
er Guds gave til oss mennesker.
Dåpen viser oss Guds kjærlighet
og at jeg som er døpt
er en del av kirken
og menigheten.
Tilrette-lagt konfirmasjons-tid
Konfirmasjonen skal tilrette-legges for alle,
også meg som har spesielle behov.
Spesielle behov kan være tegn-språk,
lett å komme frem med rullestol
eller ekstra god tid
og mindre grupper.
Det kan også være
kortere tid på samlinger
og lettlest informasjon.
Hvis jeg har behov for tilrette-lagt konfirmasjon
er det lurt å ta kontakt med noen i kirken
så tidlig som mulig.
Jeg kan selv ta kontakt med noen i kirken
eller be om hjelp av familien min
eller andre som hjelper meg i hver-dagen.
Om denne nett-siden
Teksten på denne siden
er laget av Den norske kirke
i samarbeid med byrået Ridderne.
