Ofte stilte spørsmål til gravferdsforvaltningene

Vi mottar mange henvendelser angående regler og rutiner rundt gravplasser. Her har vi samlet en oversikt over noen av spørsmålene.

Publisert:

Ofte stilte spørsmål til gravferdsforvaltningene

De fleste av svarene er regulert i Gravplassloven, Gravplassforskriften og lokale vedtekter for gravplassene i Hole. 

Hvem setter opp/monterer nye gravstøtter?
Det er vanligvis de som selger gravstøtter som også setter de opp, etter å ha fått godkjent søknad og at gravstøttens plassering er merket av våre gravplassarbeidere.

Er det noen regler for hvordan en gravstøtter kan være?
Alle ny gravstøtter som settes opp skal det søkes godkjenning for. De som selger gravstøtter sender søknad til Hole kirkekontor for godkjenning. På urnelundene tillattes mindre gravstøtter enn på kistegravfelt. 

Hvem retter opp gravstøtter som er blitt skjeve?
Det er den enkelte fester som har ansvaret for gravstøtten. Det gjelder også oppretting dersom den blir skjev. Vi eller de som selger gravstøtter kan være behjelpelig med å rette opp gravstøtter.  Dette må fester betale for. 

Hvem sår til på graven etter gravlegging?
Gravplassarbeidere planerer og sår gress på graven. Hvor raskt dette skjer er litt avhengig av årstid.
Kranser fjernes av våre ansatte ca 7-10 dager etter gravlegging, hvis de ikke allerede er fjernet av pårørende. Pårørende sørger selv for å lage bed foran gravstøtten.

Hvilke regler gjelder for bed foran gravstøttene?
Bedet foran en gravstøtte skal være i samme bredden som støtten, og begrenses til maks 60 cm dybde målt fra gravstøttens bakkant).  Bedet kan være mindre.

Det er anledning til å ramme inn bedet  eller legge bedplate som flukter med terrenget omkring. Merk  at det ikke skal plantes vekster som  går utover plantefeltet eller størrelsen på ei vanlig gravstøtte.

Det skal ikke legges løse steiner og lignende rundt bedet, det vil vanskeliggjøre å klippe rundt gravstøtten. Lykter og blomstervaser kan med fordel tas bort før vinteren.

Ødelagte lykter, vaser, pynt etc kan bli fjernet av våre gravplassansatte uten varsel. 

Må det være blomsterbed inntil gravstøtta?
Nei, det må ikke være blomsterbed foran gradvstøtta. Det går fint å så gress helt inntil støtten i stedet for å ha blomsterbed.  Det ser mer velstelt ut med gress inntil støtten enn utstelt blomsterbed. 

Er det mulig å få hjelp til stell av blomsterbed?
Det finnes private aktørere som tilbyr stell av bed på gravplass. Vi tilbyr også denne tjenesten.  Se prisliste i vårt betalingsregulativ. 

Hvis det står et skilt på et gravsted at det ønskes kontakt, hva betyr dette?
Dette skiltet settes som oftest opp hvis vi av en eller annen grunn mangler fester til et gravsted, og gravstedet står i fare for å bli slettet. Skiltet står utplassert noen måneder før gravstøtten fjernes. Hvis vi ikke har fått kontakt med fester eller eventuelt slektninger som ønsker å ta over gravstedet, fjernes gravstøtten. Etter 6 måneder slettes graven og gravstøtten destrueres. 

Jeg er festeansvarlig på et gravsted som jeg ønsker å slette, hvordan går jeg fram?
Sletting av grav/gravsted skal gjøres skriftlig. Vi er behjelpelig med å sende ut slettebrev. Alternativt kan fester sende oss brev/mail med at gravsted ønskes slettet. Da trenger vi navn på gravlagte og gjerne årstall på gravlagte. 

Det er ingen kostnad ved at vi fjerner gravstøtte ved sletting av gravsted.
Før sletting av et gravsted kan det være lurt å kontakte andre i familien, hvis det skulle være noen som vil overta og fortsette festeansvaret.

Kan navn på «gamle» gravlagte flyttes/settes på navneplate på navnet minnelund?
Det er ikke anledning til å foreta navneflytting (symbolsk flytting) til navnet minnelund slik regelverket er i dag. Men det er gitt dispensasjon om å kunne åpne for navneflytting av navn på ektefelle/samboer/partner/barn av avdøde, fra opprinnelig gravstøtte til grav på navnet minnelund. Det legges da til grunn at navnet må fjernes fra det opprinnelige gravstøtte og opprinnelig grav slettes.

 

 

Kontaktinformasjon for Hole kirkelige fellesråd

Hole kirkekontor: 
Jomfrulandsveien 2, 3530 Røyse.
E-post: post.hole@kirken.no
Tlf.: 32 16 01 00

Kontorets åpningstid: Mandag, tirsdag og torsdag kl. 10-14

Kontoret er stengt i høytider. 

Hole kirkegård:
Prestegårdsveien 111, 3530 Røyse

Tlf.: 477 68 817
Telefon er åpen: Mandag, tirsdag og torsdag kl. 10-14

 

Gi en gave til Hole menighet:

k.nr. 2280 40 00244

eller VIPPS nr. 122642.

 

Ansvarlig redaktør: 
Kirkeverge Julie Ulven

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"