- Har på mange måter drømmejobben

Studentprest, fengselsprest og feltprest. Joachim Haaland forteller at kombinasjonen på mange måter utgjør drømmejobben for hans del.

Studentprest og fengselsprest Joachim Haaland. Foto: B. Sandnes

Prestens rolle er alt annet enn ensformig. Ingen menighet er lik, og ingen mennesker er like. Det er heller ikke alle prester som har en menighet som sin arbeidsplass. Man kan for eksempel jobbe ved studiesteder, i et fengsel eller i forsvar/heimevern. Joachim Haaland er presten for alle de tre nevnte scenarioene.

Hvordan endte du opp som prest - hva var utdanningsløpet?

- Jeg er oppvokst på bedehuset, så tanken på å en dag bli prest var i utgangspunktet ganske fjern for min del. Men så skjedde det at jeg ble innkalt til førstegangstjeneste i Sjøforsvaret. I løpet av året der fikk jeg se en måte å være prest på som jeg tenkte kunne passe meg godt. Derfor valgte jeg, etter rett nok å ha mislykkes i å komme inn på studiet jeg egentlig ville inn på, å ta et årsstudium i kristendom ved NLA Høgskolen i Bergen. Et år ble til flere, kallet ble sterkere, og her sitter jeg. Jeg hadde fem flotte år på NLA, samt et halvår ved Misjonshøgskolen i Stavanger, før jeg ble ansatt som kapellan i Ålesund og Volsdalen.

- I løpet av utdannelsen min på NLA fikk jeg se på nært hold hvor viktig det var at det var en studentprest på campus. Han betydde mye for meg og for mange av mine medstudenter. Studentpresten ble en inspirerende og viktig figur for meg når det gjaldt hva slags prest jeg ønsket å være. Så det at jeg selv nå får mulighet til å være studentprest og fengselsprest er på mange måter drømmejobben!

Hva er arbeidsoppgavene dine - hvordan ser en arbeidsuke ut?

- Min jobb handler i all hovedsak om å være tett på mennesker. Jeg bruker mye tid på samtaler og på det å bli en kjent og trygg person for studenter og innsatte i Ålesund fengsel. En arbeidsuke for meg ser sjelden helt lik ut, men den er nok mindre variert enn en uke i en menighetsprest sin hverdag likevel. Mandag og tirsdag er jeg i fengselet og onsdag til fredag tilbringes på NTNU i Ålesund. Jeg har jevnlige gudstjenester i fengselet og bidrar i beredskapsarbeidet ved kriser og hendelser med studenter ved NTNU.

- I tillegg er jeg så heldig at jeg får tjenestegjøre som distriktsprest i Møre og Fjordane Heimevernsdistrikt (HV-11) ni dager i året.

Feltprest og kapteinløytnant Joachim Haaland i midten, sammen med distriktsprest og major Vidar Wilhelmsen Rygh (t.v.) og kaptein Johnny Leikvoll Drabløs. Arkivfoto fra 2022.

Hva er det beste med jobben din?

- Det beste er nok at jeg blir vist så mye tillit. Studenter og innsatte åpner seg for meg og viser en sterk tiltro til at jeg kan hjelpe dem med å snakke om ting som er vanskelig. Det synes jeg er stort. Jeg føler meg privilegert som får være en medvandrer for folk som til tider opplever at livet som en røff øvelse. Det er godt å kjenne på at jobben jeg gjør utgjør en forskjell.

Har du et råd til unge som vurderer en yrkesfremtid i kirken?

- Mitt beste råd er å oppsøke prester som jobber i kirken eller på institusjoner rundt omkring. Se jobben i praksis og finn ut hva den egentlig handler om. Det er mye du ikke kan lese eller google deg til, tenker jeg.

- Jeg er skrudd sammen slik at jeg lett blir inspirert av andre, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Det kan også være et godt tips å være prestevikar på sommeren dersom en går og snuser på et prestekall. Da får du kjapt kjenne på om dette er noe for deg eller ikke. Ellers så må en ikke glemme at det finnes mange ulike prestestillinger og store muligheter for å forme jobben sin selv. Jeg mener også at det er helt grunnleggende viktig at en er glad i mennesker. For de møter en i alle livets oppturer og nedturer som prest i Den norske kirke, slår student- og fengselsprest Haaland fast.

Joachim Haaland. Foto: B. Sandnes