Temakveld - Guds fire døtre i kunsten

Torsdag 25. april er det igjen tid for en spennende temakveld i Bergen domkirke med biskop Ragnhild. Tema er Guds fire døtre i kunsten, og er ved kunsthistoriker Gunnar Danbolt.

Hvordan er "Guds fire døtre" framstilt i kunsten? Her ser du et utsnitt fra Nidarosdomen som kanskje ikke blir nevnt av Gunnar Danbolt. Foto: Karina Lein

– Er "Guds fire døtre" noe du kjente til fra før, Gunnar Danbolt, eller fikk du høre om dem i forbindelse med verdiåret 2024?

– Dette er noe jeg har kjent til lenge. Dels fordi jeg har lest en artikkel av Sigrid Undset, men også fordi de er viktige i noen av de store kunstverkene, ikke minst hos Giotto. I hans store syklus i Arenakapellet i Padova bruker han to av disse. Han tar frem samtalen, den såkalte pseudo-bonaventuren, som benytter seg av akkurat disse til å begrunne hvorfor Gud skal frelse menneskene. Dette er et stort bilde som kommer før selve bebudelsen.

Portrett av Gunnar Danbolt. Foto: Bjørgvin bispedøme På temakvelden 25. april vil publikum få se flere eksempler på fremstillinger av Guds fire døtre i kunsten, blant annet nevnte syklus av Giotto.

• – Er det mange slike motiver i kunsthistorien?

• – Nei, mange kan man ikke si at det er. I middelalderen er Giotto en av de få. Litt utover 1500- og 1600-tallet er det noen eksempler på dette. Jeg kan ikke si at det er et stort antall bilder, men det er noen.

Professor emeritus Gunnar Danbolt forteller med iver om historien bak de fire døtrene, hvordan historien deres endret seg fra den opprinnelige jødiske fortellingen knyttet til skapelsen av mennesket, til kristne tanker knyttet til frelsen.

– Er det eksempler fra norsk kunst også?

Ja, men jeg har ikke funnet mange eksempler fra norsk kunst.

– Bortsett fra på Nidarosdomen?

Ja, men det..., kunsthistorikeren blir stille en liten stund.

Det er litt mer betenkelig, men riktig nok.

– Hvordan 'betenkelig'?

– Mye av det som er på Nidarosdomen er jo laget senere, svarer han kort.

Det er altså ikke sikkert Danbolt vil vise noe fra Nidarosdomen denne kvelden, men noe norsk kunst vil du garantert få se eksempler på om du kommer til Domkirken 25. april. I tilknytning til Bjerkebæk, Sigrid Undsets hjem i Lillehammer, har kunstneren Borgny Svalastog laget tekstilkunsten "Guds skjønne døtre". Danbolt holder på med en bok om nettopp Svalastog, og i den forbindelse måtte han gå gjennom det Sigrid Undset skrev om disse fire døtrene.

Du kan glede deg til å se kunstverk fra Giotto til Svalstog, formidlet med formidabel bakgrunnskunnskap om du tar turen til Bergen Domkirke torsdag 25. april kl. 19.00.

Inngang: 100,- kr. Vipps: 90786

Tekst: Geir Endre Kristoffersen

Mange temakveldar å gle seg til

Det blir fleire temakveldar i Bergen domkirke i "Verdiåret 2024" der jubilea for Kristenretten 1000 år og Magnus Lagabøtes landslov 750 år ligg under som premissleverandør.

19. september kl. 18.00  Om tru
Gjest: Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery
Guds fire døtre - lesing og musikk
v/Den Nationale Scene og Kykjekultur Vest A/S

31. oktober kl. 19.00  Rett og rettferd
Gjest: Professor Paul Otto Brunstad

21. november kl. 19.00    Fred - Cross of Nails
Gjest: Lagmann, dr. juris Hanne Sophie Greve

Temakveldane er ein del av Landslovjubileet i Vestland som er eit samarbeid mellom:

Logorekke landslovsjubileet i Vestland som er eit samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Bymuseet, Høgskulen på Vestlandet, Bjørgvin bispedøme, Moster 2024, Bergen kommune, Statsforvaltaren i Vestland og Vestland fylkeskommune.

Temakveldane er i tillegg støtta økonomisk av Bergens Riksmålsforening.