Tro på lyset

Tro på lyset

Tro på lyset

Skumringen kommer stadig tidligere. Mørketiden venter oss der fremme. Behovet for å ha lys med
oss, blir stadig større. Lyset gir trygghet. Det hjelper oss til å se hvor vi kan gå trygt og unngå farer!
Førstkommende søndag 22.søndag i Treenighetstiden er prekenteksten hentet fra Johannesevangeliets
12. kapittel, vers 35-36:
Jesus sa: «Ennå en liten stund er lyset hos dere. Dere må vandre mens dere har lyset, så ikke
mørket faller over dere. Den som vandrer i mørket, vet ikke hvor han går hen. Tro på lyset mens
dere ennå har lyset, så dere kan bli lysets barn.» Da Jesus hadde sagt dette, gikk han fra dem og
skjulte seg for dem.
Det var Skjærtorsdag og Påskehøytiden sto for døren. Jerusalem var full av tilreisende fra fjern og
nær. Noen av dem hørte Jesus si disse ordene, der han omtalte seg selv som Lyset med stor L!
Fakler og oljelamper var like viktige for menneskene den gang som elektrisk lys er for oss.
Men èn ting er å finne en trygg vei langs våre veier og stier. En annen ting er å finne en trygg vei – i
livet!
2000 år gamle ord møter oss i søndagens prekentekst. Jesus forutså sin død på korset dagen etter.
Lyset i ham sluknet på korset, men skulle stråle opp med en uventet glans på Påskedag! Da steg han
ut av døden og graven som den aller første, sett av mange hundre mennesker, og kan erfares i vår
egen tid!
«TRO PÅ LYSET!» Å tro handler om å ha tillit til, om å følge lyset!
Kanskje er du blant dem som opplever det disippelen Johannes skriver om Jesus, at «han gikk fra
dem og skjulte seg for dem»? Mange opplevelser i livet kan få oss til å føle oss forlatte. Mørket
oppleves knugende og skremmende – Jesus oppleves fjern, Gud oppleves fjern. Men Lyset fra
Påskedag skinner fortsatt like klart, selv om det mørkner rundt oss! I Bibelens aller siste bok sier
Jesus: «Se, jeg står for døren og banker.» (Johannes Åpenbaring kap.3, vers 20). De ordene er like
aktuelle fortsatt!
«Døren» er «døren» også inn i DITT liv! Å «åpne døren» for ham handler om å be ham komme inn
i livet ditt, dele dine tanker med ham, ta frem Nytestamentet og lese om ham. Så lyser han også opp
veien for deg, i følget med oss andre som han har banket på hos! Foran deg ligger en ny vei, hvor
du kan få legge dine byrder og nederlag fra deg hos ham som døde for oss, erfare ham som vil gå
ved din side! I lyset fra ham vil din holdning til deg selv og andre forandres, likeså din opplevelse
av verden og hva som er de viktigste verdiene I livet og målet MED livet!
Så – la bare mørketiden komme!
Stig Are Leiros

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"