Vi har nettopp feiret St.Hans – hva har vi feiret?

Vi har nettopp feiret St.Hans – hva har vi feiret?

Vi har nettopp feiret St.Hans – hva har vi feiret?

Ja, det er jo midtsommer – vi markerer at «sola snur». Er det noe å feire? kan en spørre. Det er i alle fall grunn til å både markere og feire at sola kommer og går. Men hva har dette med sankt Hans – den hellige Johannes - å gjøre? Det er døperen Johannes som er sankt Hans. Han ble ifølge evangelisten Lukas født 6 måneder før Jesus. St.Hans-dagen, 24. juni, har derfor vært feiret som Johannes´ fødselsdag. St.Hans-aften var da dagen før. At dette også faller sammen med den lengste dagen i året gjør at det gir en naturlig sammenheng.

Døperen Johannes ble etter sin død saligkåret til helgen og fikk dermed tilnavnet «Sankt» (den hellige). I den katolske kirken er det lagt stor vekt på helgener i gudsdyrkelsen. Mange helgener blir markert også i vår kirke. Ikke minst er Olav den hellige (St. Olav) blitt en svært kjent, men også omdiskutert helgen.

Det er ulike årsaker til at en person blir saligkåret. Ofte er det personens liv, det han/hun gjorde og sto for gjennom livet som er årsaken. I andre sammenhenger er det hendelser i forbindelse med personens død. Slik var det med Olav den hellige. En skal ha oppdaget både helbredelse og flere spesielle hendelser etter at han døde på Stiklestad 29. juli i 1030. Stiklestad og senere Nidaros er blitt et viktig pilegrimsmål, noe som skjer i forbindelse med mange helgener.

I Hadsel kirke har vi avbildning av flere helgener. St Olav er i midten foran prekestolen. I selve alteret er jomfru Maria, Jesu mor, i sentrum med Jesusbarnet på armen. På venstre side står St. Stefanus. Han var den aller første martyr, dvs. person som døde pga. sin kristne tro. Mange martyrer ble senere saligkåret. Det gjelder også hun som står på høyre side, nemlig Sankt Katarina fra Alexandria i Egypt. Hun ble drept i år 306 fordi hun ikke ville gi avkall på sin tro.

Tilbake til St. Hans, den hellige Johannes. Han er døperen som pekte på Jesus. I vår evangelisk-lutherske kirke er vi mest opptatt av helgener i den betydning at de har pekt på Jesus som verdens frelser. Ingen har pekt på Jesus så tydelig og konkret som Johannes. I Matt. 3.11 sier han; «Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg. Jeg er ikke engang verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Hellig Ånd og ild.»

Det viktigste vi kan lære av helgener gjennom historien er hva de kan vise oss om Jesus og hva han er for hver enkelt av oss. Av helgenene er St. Hans blant de største.

 

Gunnar Tveit Sandvin

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"