Livets åndedrett

Livets åndedrett

Livets åndedrett

Har åndedrettet stanset, er et menneske allerede død eller i ferd med å dø. Da må vi ringe 113 og straks begynne gjenoppliving! Det å puste er et tegn på liv!

Det finnes en slående parallell i det kristne livet!

Det begynte for meg i min dåp. Min egen bevissthet om at det finnes en Gud går så langt tilbake som jeg kan huske. Vi lærte bibelhistorien på skolen på 50-tallet, vi pugget salmevers. Jeg gikk på en kristen gutteklubb, drevet av foreldrene til en kamerat av meg. Å komme sammen med kamerater var viktigst, dernest varm drikkesjokolade og nystekte boller med melisglasur. Eimen av nystekte boller slo alltid i mot oss, når ytterdøren ble åpnet. Vi guttene laget små ting til høstbasaren på misjonshuset i Rønvika i Bodø. Andakten med historier om Jesus var noe vi måtte ta med oss på kjøpet. Gud ble koblet sterkere og sterkere til personen Jesus, han som hadde uvanlig gode ører og et ualminnelig godt hjerte. Han ga mennesker opplevelsen av å være sett av Gud, mange ble friske! Bønnen kom mer og mer inn i livet mitt. Det begynte som rop om hjelp, når jeg var nedfor. Etter hvert utvidet bønnen seg også til takk til Jesus når det gikk bra – jeg begynte etter hvert å «puste». «Pusten» ble dypere og mer integrert i meg – jeg kunne be hvor som helst og når som helst, like narurlig som å puste inn og ut. Det var godt å «puste» inn Jesu nærvær, og det var godt å få «puste» ut alt det jeg bar på av bekymringer og opplevelsen av egen svikt.

Kristne munker og mystikere utviklet Jesusbønnen som integrerer bønnen med deres egen fysiske pust - «Jesus Kristus, Guds Sønn» på innpust og - «miskunn deg over meg!» på utpust. På innpust tar du imot Jesus i din kropp. På utpust overlater du ditt liv til ham - bønn og pust blir integrert!

«Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere» sier Jesus i Matt 7,7. Be er også å «banke på.»

Jesus kan erfares den dag i dag. Ingen er nærmere oss enn ham, ingen kjenner oss bedre og har større makt og kjærlighet til å lede oss trygt videre gjennom livet! Kanskje skulle du også begynne å be Jesusbønnen - på inn- og utpust - og erfare en ny trygghet i livet. Så kan det bli starten på et stadig dypere fellesskap med Jesus, og husk – Det å puste er et tegn på liv og det å be er tegn på liv med Gud som skal vare evig!

 

Stig Are Leiros 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"