Gudsord uke 7

Guds ord uke 7

Gudsord uke 7

Som Fanden leser Bibelen?

 Vi ser av og til at folk siterer bibelvers i den hensikt å sette Vårherre i et dårlig lys. Men sitater må settes i en sammenheng, både i forhold til resten av teksten og omstendighetene. Jesus korrigerte både religiøse ledere, skriftlærde, alminnelig folketro og Djevelen – som faktisk forsøkte å lure Jesus ved å sitere bibelvers ute av sin sammenheng.

 Når man går til Bibelen er det lurt å starte med nysgjerrighet og respekt. Selv kritikere innrømmer at Bibelen har gitt menneskeheten åndelig retning og moralske rammer i svært lang tid, og skapt grunnlag for utvikling av moderne sivilisasjon og menneskerettigheter. Bibelen består i realiteten av 66 bøker skrevet i ulike litterære sjangere av rundt 40 forfattere over en periode på minst 1500 år, og den yngste teksten er rundt 1900 år gammel. Tekstene tar opp evige og universelle spørsmål – hvor kommer alt fra, hvem er Gud, hvorfor eksisterer vi, hva er rett og galt, godt og ondt, hva skjer når vi dør, ondskapens problem og løsning, osv. Tekstene er fortsatt like aktuelle.

 Kristendommen hevder at Jesus fra Nasaret representer Gud på en perfekt måte, og er hovedpersonen i hele Bibelen. Den som lurer på hvordan kristendommens Gud er bør derfor studere Jesus. Jesus understreket dette selv: Den som har sett meg har sett Far (Gud). Jesus er derfor tolkningsnøkkelen når man skal forstå profetene i Det gamle testamentet (GT).

 Hva så med de urovekkende tekstene i noen av de historiske og profetiske GT-bøkene? Profetene brukte billedtale, og hensikten var å vende folks hjerter til Gud, og stoppe ondskap og urett i samfunnet. Den historiske konteksten hos de fleste profetene var at israelittenes ledere hadde sviktet moralsk, mens ytre fiender truet. Esekiel skrev blant annet at «stormennene i landet lignet ulver som river sitt bytte i stykker. De lot blodet flyte og tok menneskeliv for å skaffe seg urettmessig vinning.» Guds raseri var rettet mot overgripere, voldsmenn og undertrykkere, og Gud skulle rense dem ut som man renser slagget fra metallet i en smelteovn. Israel var i perioder omgitt av mektige fiender; fremvoksende, hensynsløse imperier som la mange folkeslag under seg. Profetene advarte mot hva som ville skje dersom israelittene ikke snudde adferden og feiet for egen dør. Gud gjør ikke forskjell på folk. Fortellingen om Israel er egentlig fortellingen om menneskeheten, og hvorfor vi mennesker trenger Guds hjelp. Gud er på menneskehetens side, og har satt foran oss en åpen dør. Jesus Kristus er den eneste som virkelig kan forandre menneskehjertet. «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin eneste Sønn for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv» (Joh 3:16).

 

 Av Børge E. Bentsen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"