Guds fulle rustning

Guds fulle rustning

Guds fulle rustning

I fjor fikk jeg en ny bibeloversettelse, «Hverdagsbibelen Pluss».

Foran hver bok finnes innholdsoversikt. I tillegg er det «Faktabokser» som forklarer mer om steder, skikker, m.m., som er omtalt. Det er også bokser med «Hva betyr dette i dag?» og «Visste du at». Sistnevnte har fakta om hendelser, tid og sted. Totalt gir det nye tanker og refleksjoner, samt større interesse for Bibelens innhold. I dag deler jeg litt fra Hverdagsbibelen med deg. Håpet er at du også kan få ny forståelse, interesse og glede av Bøkenes Bok. Les, tenk og ta det til deg! Jeg anbefaler å slå opp de ulike skriftstedene som er nevnt!

I Efeserne 6 står det om Guds rustning. Paulus sammenligner det å være kristen med å være en soldat.

Jeg siterer fra Hverdagsbibelens «Hva betyr dette i dag?» hva Guds rustning innebærer:

«Sannhetens belte. Det første en soldat måtte gjøre, var å ta på seg beltet, slik at de løse klærne ikke skulle flagre rundt og hindre ham. I beltet kunne man feste sverdet og brynjen.

Guds ord minner oss om hva som er sant og riktig. Vi må lære oss å stå fast på Guds sannheter og ikke rives med av hva andre mennesker måtte mene. (Joh. 3,21)

Frelsens brynje. Brynjen var det viktigste å forsvare seg med. Den beskyttet indre organer som hjertet og lungene.

Visshet om frelse kommer ved at vi forstår at vi er blitt rettferdiggjort gjennom det Jesus gjorde på korset. Han har rettferdiggjort oss slik at vi nå kan komme inn i Guds rike. Ved å stole på Guds rettferdighet blir hjertet vårt beskyttet. (Ordspr. 4,23)

Sko til villighet. En romersk soldat bandt på seg sandaler eller sko. Skoene var ofte beslått med nagler under, for ekstra godt feste.

Gud vil at vi skal være opptatt av å vise hvem Jesus er og fortelle det gode budskapet om Guds kjærlighet og nåde. Når vi er opptatt av å leve som kristne i hverdagen, blir vi ikke så opptatt av verdens fristelser. (Ap.gj.1,8)

Troens skjold. Soldaten hadde et høyt skjold. Når han knelte ned, ble hele kroppen dekket. Skjoldet kunne ikke ta fyr av de brennende pilene.

Vår tro på Jesus som Frelser og Herre beskytter oss mot den ondes angrep og leder oss inn i Guds plan for livet vårt. (Joh.14,1)

Frelsens hjelm. Hjelmen beskyttet hodet.

Den kristne er ført fra mørke til lys, fra fortapelse til evig liv. Den onde kan påvirke tankene våre, men når vi lever et liv med Gud, vil Han bevare våre tanker og vårt sinn. (1.Tim.1,15)

Åndens sverd som Guds ord. Sverdet er det eneste våpenet. Alle andre deler av rustningen er forsvar.

Bibelen forteller oss om Gud og Hans frelsesplan for menneskene.  Bibelen gir oss sannheter som vi kan angripe med når den onde kommer med sine brennende piler. (Hebr. 4,12)»

Ha en velsignet uke!

Ingrid Bergquist

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"