En ny sang

En ny sang

En ny sang

«Han la en ny sang i min munn», skrev Bibelens største låtskriver, David, i Salme 40. Og selv om vi ikke har orginalnotene, så tror jeg at David også hadde laget melodien til denne salmen. Uansett hvor du kommer i verden møter du musikk og sang - det fins rett og slett i alle kjente kulturer. Den første musikken var antakelig skapt av stemmen og med hendene som rytmeinstrument. Jeg tror musikken og sangen har sitt opphav i himmelen. Det var Gud som fant opp sangen og når vi synger minner det oss om himmelen!

Så sangen har alltid hatt stor betydning for oss mennesker. Så langt vi har mulighet til å se oss tilbake som menneskehet så har sangen vært der. Vi synger i alle livets tilstander, i glede og i sorg, vi synger om kjærlighet og fred, det fins kampsanger og vi har salmer. I Salmenes Bok i Bibelen møter vi salmer som speiler alle livets fasetter. Salmesangen er blitt videreført av den kristne kirke. Vi har en rik salmeskatt som kan synges både til høytid og i hverdager.

Sangen gjør noe med oss. Når vi synger bruker vi kroppen for å danne lyd, kroppen blir som et musikkinstrument. Sangen virker tilbake på kroppen vår, det skjer noe med oss både fysisk, sjelelig og åndelig. Og når vi synger sammen styrker det samhørigheten mellom oss som mennesker.

 Våre salmer og sanger handler om livet og om Jesus - og det skrives stadig nye salmer og sanger om dette temaet. Hva er best? Nye eller gamle sanger? Å ergre seg over melodier, tempo og tekster, er en gammel trist vise. «En ny sang», handler ikke om ny eller gammel sang, men om sangen som er skapt i våre hjerter på grunn av Guds nåde og kjærlighet.

I Bibelens siste bok står det: «Deretter hørte jeg noe som lignet et mektig kor fra en stor skare i himmelen. De sang: Halleluja! Seieren, makten og æren tilhører vår Gud!» En dag skal verdens største multikulturelle kor synge for Guds trone når jorden er blitt ny. Jeg tror ikke vi kommer til å ergre oss over sangvalget, vi kommer heller til å bli blendet av Guds godhet og skjønnhet. Og han kommer til å tørke bort hver tåre fra våre øyne!

Så la oss øve oss i å synge den nye sangen her - det skal vi forsette med i evigheters evigheter! Finn fram salmeboka og start i dag!

Karstein R. Morfjord

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"