Dagen da alt ble snudd på hodet….

Dagen da alt ble snudd på hodet….

Dagen da alt ble snudd på hodet….

De aller fleste av oss har hørt om Martin Luther. Det er tross alt han som var «protestantismens far»! Martin var katolsk munk. Han bodde i kloster, og var opptatt av slike ting som munker skulle være opptatt av. Han sto tidlig opp, ba, spiste en sparsommelig frokost, arbeidet, ba, arbeidet mer, ba mer, og spiste litt…. Og sånn gikk dagene for Martin.

I tillegg måtte han huske å bekjenne sine synder, og å be om tilgivelse for dem. Den gangen var det ikke så enkelt at man bare kunne be til Gud, og så regne med at syndene ble tilgitt. Ofte måtte man betale avlat (en slags bot) til kirken, eller man måtte be så og så mange Ave Maria-er (spesielle bønner), eller man måtte gjøre de og de gjerningene for å få tilgivelse.

Martin var intet unntak. En av pavene hadde lovet at alle som krabbet opp en spesiell trapp i Roma, på knærne, skulle få tilgivelse. Dette hadde Martin bestemt seg for å gjøre. Han reiste til Roma, og krabbet i vei. Da han var kommet omtrent halvveis i trappen kom det plutselig et skriftord «ned i hodet» hans. Det sa ganske enkelt: «Den rettferdige skal leve ved tro!» (Romerne 1,17). Martin spratt opp, skyndet seg skamfull ned trappen igjen og så reiste han bort fra Roma.

Dette ble begynnelsen på Reformasjonen (1517), der Martin kritiserte den katolske kirken. Kirken gjorde Guds tilgivelse til en handelsvare, og den la unødvendige tunge byrder på folk.

Reformasjonens budskap er at det Jesus gjorde er nok for å frelse oss. Det er ikke noe vi kan gjøre i tillegg. Gjennom troen på Jesus så blir vi Guds barn – dette stadfestes en gang for alle i vår dåp. Vi får leve hver dag som Guds barn, i hans nærhet og kjærlighet. Gud har gjort oss til nye skapninger i Kristus Jesus.

Som nye skapninger så skal vi også se hverandre slik som Gud ser oss, med kjærlighet! Og – det aller største vi kan gjøre, er å elske Herren vår Gud av hele vårt hjerte, og av all vår forstand. Og å elske våre medmennesker som oss selv (Luk.10,27).

Så, gå i Guds fred, og gi av Guds kjærlighet til dem du møter i ditt liv.

 

Monica Østeig, prestevikar i Hadsel

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Hadsel kirkelige fellesråd

 

 

Post og besøksadresse:

Hadsel kirkelige felelsråd

Rådhusgata 5,  8450 Stokmarknes.

1 etg.

 

E-post: 

kirken@hadsel.menighet.no

Telefon: 76164030 Sentralbord, 76164033 Kirkeverge.

Telefon- og besøkstid:  Mandag til fredag: 08.00 - 15.00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"