Reisebrev: Kompetansehevende tur for undervisningsansatte i Oslo bispedømme

En tidlig morgen i slutten av oktober møttes 34 kirkelig undervisningsansatte fra Oslo, Asker og Bærum på Gardemoen. Sammen med disse var barne- og ungdomsrådgiverne ved Oslo bispedømmekontor Petter Rønneberg og Vibeke Kolstø Andersen, professor Gunnar Haaland fra NLA og Tonje Kristoffersen og Marit Fjalestad fra Kirkelig dialogsenter. Morgenflyet lettet med en forventningsfull, men raskt litt trett gjeng mens det fløy mot Praha.

Så og si alle fikk sjekket inn tidlig slik at vi rakk å utforske byen og nyte en lunsj før vi samlet oss. Møtelokalet ble vi litt overrasket over at var et relativt lite og tett rom, men heldigvis rett rundt hjørnet fra hotellet. Der fikk vi en god time sammen. Vi fikk satt rammene for turen, ble litt kjent og fikk en detaljert og spennende introduksjon til hvor og hvorfor vi var landet i nettopp Praha, og hva dette skulle bety for tematikken på turen! Før felles middag i tradisjonell tsjekkisk stil fikk vi oppleve mer av byen sammen i grupper med et aldri så lite «Amazing Race» i Prahas gater.

Vi avsluttet det som allerede hadde vært en ganske så lang dag med et spennende møte med Karel og Jakub som kaller seg “The Pastoral Brothers”. Vi sier bare: sjekk Google og YouTube! Kvelden ble avsluttet med en studentgudstjeneste i St.Martin in the wall.

Veldig trette gikk vi til hotellrommene for, det som ble en etterlengtet, god og lang natts søvn for de fleste.

Vi våknet «hotelluthvilt» til en god økt med Gunnar, Tonje og Marit på nabohotellet før vi ruslet i solen opp til det Jødiske Kvarter. Der fikk vi en liten introduksjon fra opplæringsavdelingen til det jødiske museum før Gunnar ble vår personlige guide i synagogen og på den jødiske kirkegården. Vi avsluttet dagen med en økt til med Gunnar, Tonje og Marit.

Temaet for turen var å lære mer om jødedom og jødisk teologi i lesing og tolking av bibeltekster i dag. Hvilken arv er vi en del av og hvordan formilder vi bibeltekster i dag i våre sammenhenger som omhandler jøder og jødedom. Vi så også på bildebruk. Lære om jødisk historie og de kristne kirkers historie, særlig koblet opp mot antisemittisme og bruk av stereotypiske bilder. Bli bevisst på hvilke forestillinger og fordommer vi drar med oss inn i vår formidling til barn og unge. Gunnar bidrag ble supplert med Tonje og Marit som fasiliterte gode dialogiske samtaler og gruppeoppgaver med bibeltekster der alle fikk nye perfektiver på hvordan vi kan i kristen sammenheng bruke uheldige ord og bilder.

Tirsdag fortsatte vi med undervisningssamling fra morgenen. Vi fikk en god pause med felles indisk buffetlunsj. Etter enda en økt fikk vi noen timer på ettermiddagen til å oppleve Praha på egenhånd og i mindre grupper! Det ble noen ny-lakkede negler, et par shoppingposer, litt historiske opplevelser og noen med uthvilte bein. Med hjelp av googlemaps møttes vi i St. Klement church som vi hadde vært så heldige å få låne nøklene til. Der hadde vi vår egen kveldsbønn etterfulgt av felles middag i eget rom med god stemning og våte paraplyer.

I løpet av alle dagene hadde deltakerne fått ulike oppgaver som ble løst på en utrolig god måte. Flere hadde ord for dagen og noen bidro under gudstjeneste og liturgiske samlinger. Noen fikk mer underholdningsoppgaver enten om det var på buss eller fly, eller om det var på de felles middagene. Dette gav masse inspirasjon, og var med på å styrke fellesskapet på turen.

Deler av gjengen i PrahaDeler av gjengen på Karlsbroen i Praha.

Etter tre dager i Praha møttes vi onsdag morgen heldigvis ikke like tidlig som på Gardermoen, opp ved hotellet for å ta buss i fire timer til Bratislava. Stemningen var god hele veien, og litt bingo hjalp oss med å få tiden til å gå når busskondisen begynte å bli dårligere. Energinivået steg også betraktelig når vi kom frem til forhåndsbestilt lunsj på hotellrestauranten som kom like raskt som det tok å sjekke inn og dele ut alle romkortene!

Etter lunsj måtte vi raske på og komme oss bort til Stare Lyceum der vi skulle være de neste dagene med opplegg. Vår kontakt Martin Kováč fortalte om stedet og gav oss en omvisning der. (Les mer om prosjektet i avsnitt lenger ned) Så møtte vi Ojien og Miro som skulle ta oss med på en guidet tur i Bratislava, gamlebyen. Ojien, som er i organisasjonen punkt, fortalte litt om hennes arbeid med å skape gode nabolag. Blant annet har de skapt et lokalt marked som har utvidet seg og blitt til en stor årlig begivenhet for hele lokalsamfunnet. For noen gav dette inspirasjon til å gjøre noe lignende ii sin lokale menighet. Turen fortsatte med Miro i front. Han tok oss med til byens utsiktspunkt ved slottet og parlamentet, og deretter videre til gamlebyen. På veien så vi stedet hvor en katolsk kirke og synagoge tidligere lå vegg i vegg. Synagogen ble revet under krigen, til fordel for en stor motorvei. Miro fortalte historier om svært tøffe kår for de som er en del av LHBT+-fellesskapet i Bratislava, og tok oss med til den skeive baren som i 2022 var åsted for to skudddrap utført av en ung terrorist under påvirkning av blant annet Anders Behring Breivik. Dette gjorde sterkt inntrykk. Miro fulgte oss videre til restauranten der vi skulle spise felles middag. Vi nøt en nydelig middag med live Jazz med god service og hyggelig selskap.

Torsdag hadde vi et fantastisk opplegg i nyrenoverte ærverdige lokaler på Stare Lyceum. Tonje og Marit fasiliterte gode dialogsamtaler og praktiske øvelser. Tema for øvelsene var synet på oss selv og andre i møte med fordommer. Utgangspunktet var ressursmateriellet “Sier vi”. Se mer på www.siervi.no  Etter lunsj som ble spist i hagen og inne i bygget fikk vi mulighet til å gå bort til synagogen der vi møtte Martin som er Rabbiner der. Han fortalte oss om synagogen og vi fikk tid til å se oss rundt. Vi fikk også møte Misha Kapustine som er rabbiner for hele Slovakia. Han fortalte litt om sitt arbeid og hvordan det er å være jøde i Slovakia.

Staben ved Oslo bispedømmekontor var på besøk i Bratislava en måned før vi dro ned med de undervisningsansatte. Petter og Vibeke var derfor allerede godt kjent i byen og kunne enkelt guide alle fra A-B. Prosjektet lýceum- free sosieteten lab i Bratislava er et prosjekt som startet med å renovere det gamle Lutheranske Lyceum (Staré lýceum). Dette stedet spilte en viktig rolle i den nasjonale historien. Intensjonen var å skape et LYCEUM som kan være et labratorie for fri tanke, tro, kreativitet, moderne og klassisk kultur og dialog på en ekisologisk grunn i det evangelisk Lyceum i Bratislava. Prosjektet bygger på at når kirken ønsker å forstå et menneske må de også være interessert i andre aspekter enn det spirituelle livet.  Kirkelig dialogsenter er, sammen med Døvekirken i Stavanger hovedpartnerne, og dermed er Den Norske kirke indirekte partner. De har fått EØS-midler.  Martin Kováč har vært en sentral samarbeidspartner med kirkelig dialogsenter og ledet prosjektet. Vi har gledet oss lenge til at mange av de undervisningsansatte skulle få muligheten til å oppleve senteret, møte Martin og høre mer om hva og hvordan de tenker og jobber der.

Utsiden og innsiden av Staré Lýceum

Etter en god frikveld med gode felles samtaler på restauranter og på hotellet møttes vi fredag til utsjekk på morgenen før vi tok oss bort til Lyceum i øs pøs regnvær. Vi hadde ett tett formiddagsprogram. Blant annet en veldig god samling der vi alle fikk reflektere over det vi har lært og opplevd i tillegg til å snakke sammen i prostiene om hva og hvordan dette kan tas med inn i arbeidshverdagen og i møte med barn og unge.

Fredagen fikk vi også, så vidt, tid til å møte en annen Martin, Martin Korcok. Han er direktør på Holocaustsenteret litt nord for Bratislava. Møtet med han gjorde inntrykk hos alle. Etter ett tett formiddagsprogram rakk vi litt lunsj før vi tok bussen tilbake til Praha.  Når vi omsider kom frem til det samme hotellet som vi hadde vært på tidligere i uken var det godt å samles til en felles avslutningsmiddag på en italiensk restaurant! Kvelden måtte nesten, etter å vært et tema de fleste kvelder, ende med litt karaoke for en liten gjeng!

Det har vært en spennende uke med mange inntrykk, ny kunnskap og interessante samtaler. En uke som vil huskes, både fordi det var sted for å knytte mange nye bekjentskap og kanskje vennskap. En uke der vi fikk et dypdykk i et tema vi tror mange nesten ikke visste at de ønsket og trengte kunnskap om. En uke der man fikk ny inspirasjon, nytt samarbeid og nye verktøy til sin lokale menighet og til sitt lokale trosopplærings og barne- og ungdomsarbeid.

Flere fra turen virker strålende fornøyde, og noen har også gikk uttrykk for dette etter vi stilte noen spørsmål:

Nancy: - Det jeg kommer til å huske best fra turen er fellesskapsfølelsen. Uansett hvor jeg satt meg, om det var bussen, i restauranten eller da vi hadde undervisning så følte jeg at jeg var blant venner som ville meg vel. Det å få ha en sånn uke, betydde veldig mye for meg!

- Det var veldig fint å få et ansikt på og bli litt kjent med ansatte i andre menigheter. Jeg ble bedre kjent med de andre undervisningsansatte i prostiet mitt og i løp av turen snakket vi om flere måter vi kan samarbeide med hverandre på fremover. Det var også morsomt da det visste seg at hun som satt ved siden av meg på bussen til Bratislava holdt på å forberede Halloween tiltak, et tiltak som også vi har i menigheten vår, og som jeg satt og klødde meg i hodet over for bare noen uker siden, da jeg prøvde å finne ut hvordan jeg skulle legge opp vårt Halloween opplegg. Det er så fint å få vite om andre som gjør noe av det samme som meg! Jeg tror at det gjør at veien blir mye mindre for å spørre hverandre om råd en annen gang.

- Noe av det jeg har lært på turen og som har gjort størst inntrykk på meg er hvordan både kirkekunst og noen av historiene i bibelen er med på å sette jøder i et dårlig lys. Heldigvis har jeg lært litt om noen språkgrep vi kan gjøre, som kan bidra til at vi i større grad kan fortelle om kristendommen uten å samtidig tråkke ned på jødene. Jeg har fått en påminner om hvor viktig det er at vi jevnlig tar oss tid til å stoppe opp og undre oss sammen og stille spørsmål ved det vi gjør.

Ingunn: - Jeg trodde at jeg var ganske språklig bevisst, men har i løpet av turen fått nye tanker om hvor lett det er å bruke språket til å skape avstand mellom folk, både enkeltindivider og folkegrupper. Jeg tar derfor med meg en ny innstilling til at også jeg enda mer aktivt skal velge å snakke på en måte som ikke er med på å skape avstand. At det handler om små nyanser som faktisk kan være viktig. Var det for eksempel jødene som folkegruppe eller makteliten blant dem som tok livet av Jesus?

Kristin: - Det som sitter sterkest igjen hos meg er byvandringen med Ojien og Miro. Engasjementet og hva de har fått til gjennom mange år med nabolagsprosjektet og markedet var veldig inspirerende. Hvordan en så «liten» ting som å arrangere marked en gang i året har skapt en relasjon til innbyggerne og reist troen/selvtilliten i dem på at de faktisk kan påvirke samfunnet de lever i og at de blir hørt, var veldig spennende. Og så kontrasten til dette som vi møtte da vi ble stående rundt pride-lyktestolpen og fikk høre Miro fortelle om angrepet som hadde skjedd for et år siden, og ikke minst hvordan dette hadde blitt møtt og omtalt av myndighetene. At gjerningsmannen var sterkt inspirert av Breivik gjorde heller ikke det hele mindre sterkt, synes jeg. Det var utrolig hyggelig å være sammen med andre ansatte i bispedømmet på tur! Så mange fine folk og fin gjeng! Tror aldri jeg har vært på en tur hvor alle har vært så inkluderende, imøtekommende og omsorgsfulle overfor hverandre og passet på at alle har det bra og har noen å henge med. Naturlig nok ble det en del samtaler om hvordan vi jobber i de forskjellige menighetene, og det synes jeg var veldig nyttig. Tenker at det er en stor ressurs å kjenne så mange trosopplærere i nærheten som man kan kontakte og diskutere, be om tips, inspirasjon osv. Faglig tar jeg med meg historie om jødedom og en bevissthet rundt hvordan vi fort kan videreføre negative holdninger til jøder helt ubevisst. Reflekterer videre rundt disse tingene og hvordan jeg selv ordlegger meg, slik at jeg kan bidra til å endre praksis rundt dette. I tillegg tar jeg med meg inspirasjon og nye øvelser fra Kirkelig Dialogsenter.

Fredrik: - Jeg kommer til å huske veldig godt hvor ufattelig vanskelig det er å forstå hvordan det føles på kroppen å være "den det snakkes om" dersom det ikke gjelder en selv, denne gangen det å være jødisk. Undervisningen, samtalene og erfaringene vi gjorde oss gir meg sterk motivasjon til å aldri slutte å jobbe med det å formidle og forkynne kristen tro uten at vi bidrar til å nære antijødiske forestillinger.

- Det var inspirerende å være på tur med så mange andre som jobber med det samme som meg i nærheten. Vi har forskjellige intereresser, erfaringer og bakgrunn, men deler det samme engasjementet. Det var godt å kunne lære både sammen med - og av - hverandre. Det var også fint å være faggruppe på tur framfor hel stab, og dermed kunne sparre helt konkret med mange andre på hvordan det vi lærte på turen kan nyttiggjøres inn mot barn og unge.

- Allerede helgen vi kom tilbake fra tur ble kunnskapen og perspektivene fra turen aktualisert i stabsfellesskapet, konkret knyttet til å drøfte med en kollega inn mot prekenskriving. Inn i staben og menigheten tar jeg med meg en tydelig stemme for økt bevissthet rundt utilsiktet formidling av antijødiske holdninger og språk, samt behovet for å tydelig være en motstemme. Det trengs mer nå enn siden 1945.

Ankomst i Praha

Undervisning med professor Gunnar Haaland

Lunsj i Bratislava

Gudstjeneste i Bratislava

Medvirkende takkes med melkehjerter og ostehøvler

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"