Påsken har et dramatisk budskap, og Johannespasjonen er et dramatisk stykke. I likhet med mye annen klassisk musikk har den klart å fange og fasinere et stadig nytt publikum i mange hundre år, men aktualiteten i Johannespasjonen gjør den unik på flere vis. Vi blir ikke lei av denne musikken, men oppdager nye lag i musikken hver gang vi hører på, eller tar del i musikken. At det kan ha noe med den suggererende folkemengden som roper «korsfest, korsfest!», og den absurde historien om svik, fornektelse og fortvilelsen, og om kampen mot døden og oppstandelsen, fortalt på Bachs helt spesielle vis, gjør at man kjenner seg igjen i musikken og føler med karakterene, uansett om man er religiøs eller ikke.
Forrige gang Johannespasjonen ble satt opp i Oslo domkirke var konserten utsolgt. I år settes det derfor opp to konserter.
Johannespasjonen fremføres i Oslo domkirke, langfredag 29. mars kl. 15.00 og 19.30. Medvirkende er Lydia Hoen Tjore, sopran, Mari Askvik, alt, William Wallace, tenor/evangelisten, Florian Götz, bass/Pilatus, Håvard Stensvold, bass/Jesus, Oslo domkor, Barokkanerne og dirigent Vivianne Sydnes, domkantor.