Her kan du lese biskopens svar på leserinnlegget:
En leser i Glåmdalen skrev et åpent brev til meg i avisa tirsdag 10. mars. Han stiller spørsmål etter et møte jeg hadde invitert til med skoleeiere, skoleledere, og ansatte i kirken i forbindelse med bispevisitas i Kongsvinger. Tema for møtet 4. mars 2015 var samarbeid mellom barnehage/skole og kirke. Avisleseren er i sitt innlegg urolig for hva slags påvirkning barna møter.
Utgangspunktet for et samarbeid mellom skole og kirke ligger i skolens lov- og planverk – og i skolens og kirkens felles mål om å styrke barnas livskompetanse. Det betyr at et eventuelt samarbeid skal inneholde formidling av kunnskap i tråd med skolens læreplan. Dette er både skole og kirke godt innforstått med. Det er viktig at skole og kirke møtes for å avklare både rammer og muligheter for samarbeid.
Skolen skal formidle kunnskap. Kirkebyggene er en del av det enkelte lokalsamfunn og dets historie. Flere av kirkene er rike på kunstskatter, arkitektur og historie. Kunnskap om den lokale kirke er en vesentlig komponent i å forstå den lokale kultur og historie. Kirken har kompetanse innen musikk pedagogikk, kirkehistorie, kristendomskunnskap, og sorg og krisehåndtering. Kirkerommet åpner for en annen kunnskapsformidling enn klasserommet.
Selv om den enkelte av oss tilhører en bestemt religion eller livssyn, hender det at vi tar del i seremonier med venner eller familie som hører hjemme i en annen tradisjon f. eks i forbindelse med gravferd, vielse og dåp. I Hedmark og Oppland danner kirkerommet ramme for 94 % av gravferdene. For barn kan det være med å skape trygghet og mestring i møte med slike situasjoner dersom de på forhånd har fått vært inne i et kirkebygg, og lært noe om hva som skjer under slike seremonier.
Barn møter et mangfold av religion og livssyn allerede i klasserommet og i skolegården. Det er viktig at barn har kunnskap som favner om både egne og andres tro og tradisjoner. Samarbeid mellom skole og kirke kan bidra til å styrke barnas livskompetanse innenfor trygge og forutsigbare rammer i tråd med det lov- og planverk skolen forholder seg til.