Menighetssekretær - når livet skifter

Når barn skal døpes, bryllup planlegges eller begravelse ordnes, er hun den som har orden i papirene. Møt Therese Steinnes Christensen, Lommedalens menighetssekretær.

Bak de kirkelige høytidsstundene finnes mange folk som ser til at alt går som planlagt. Det handler blant annet om å ha papirer i orden og se til at prester, kirkemusikere og andre dukker opp til rett tidspunkt og plass.

Jobben med å organisere og følge opp alt dette trenger et ordenselskende menneske, slik som Therese Steinnes Christensen, Lommedalens menighetssekretær. Hun organiserer alle formelle papirer til kirkelige handlinger, og du møter hennes glade smil på Kirketorget i Sandvika for det meste. Hun er også på plass i Lommedalen kirke en dag i uken.

- Det var min drømmejobb da jeg søkte den. Jeg er glad i å ha kontroll og liker orden og struktur. I tillegg synes jeg det er spennende å rapportere statistikk.

Variert bakgrunn
Therese har vært menighetssekretær for Lommedalen de siste åtte årene. Hun er utdannet frisør og har også jobbet noen år i klesbutikk i kombinasjon med å være hjemmeværende da barna var små.

Therese er ikke fra en familie som gikk mye i kirken, men det opplever hun som en styrke i møtet med mennesker som planlegger dåp, bryllup, konfirmasjon og begravelse.

- Da jeg begynte hadde jeg samme kunnskap som de fleste som henvender seg til oss. Det kan sikkert være en fordel, for det er mange kirkelige stillinger og begrep som er ukjente for folk flest.

God balanse med privatlivet
På fritiden kan du møte Therese på tur med kameraet rundt halsen. Hun er en inspirerende person som kan kunsten å legge beina på stuebordet, lytte på en interessant lydbok og strikke en ny genser.

Menighetssekretæren bor på Haslum, er gift og har tre barn. Familiens eldste datter, 20-årige Marte, er mulitfunksjonshemmet med den sjeldne diagnosen Retts syndrom. For Therese har jobben i kirken fungert veldig bra sammen med pleien av Marte.

- Jeg trives veldig bra med jobben, både fordi arbeidstidene passer min private situasjon og så er jeg glad i kollegene og samholdet.