Flott å forkynne håp

Ole Martin Sandland hadde glede av å ha prester rundt seg i oppveksten. I dag er han prest selv. – Det fineste ved jobben er å få forkynne håpet

– Jeg kjente jo på et kall, og jeg har alltid tenkt at jeg hadde lyst til å jobbe med mennesker.

Ole Martin Sandland er ordinert prest, og jobber som kapellan i fire ulike menigheter i Bamble. For Ole Martin fantes det en veldig åpenbar grunn til å velge denne yrkesveien.

– I livet har jeg likt å ha en prest rundt meg, og jeg vet hvor viktige prester har vært i mitt liv. Jeg synes det er veldig spennende.

Får jobbe med unge

Profesjonsstudiet til prest er normalt seks år med teologistudier. En kapellan er en som har studert teologi, og som ordineres til prest. En kapellan er administrativt underlagt soknepresten, og det er vanlig at en kapellan har et større fokusområde. For eksempel jobber Ole Martin med konfirmanter.

– Påmelding, å legge årsplan og legge til rette slik at konfirmantene får tilgang på konfirmantopplegget, er blant oppgavene mine. Jeg holder også konfirmantsamling i tre menigheter, sier Ole Martin.

– Jeg er veldig glad i ungdomsarbeid. Jeg trives godt med å finne på kjekke ting sammen med ungdommen, og jeg liker å ha ungdomsklubb.

– Du betyr en forskjell for folk

Ole Martin ble ordinert prest i juli 2021, og har arbeidet i menighet i snart tre år.

Som prest er ingen dager like, og menneskemøter er et viktig stikkord for yrket. Dåpssamtaler, gudstjenester, sørgesamtaler og trosopplæringstiltak er blant ansvarsområdene til en prest.

– Det fineste ved jobben er kanskje at du får forkynne håpet, forteller Ole Martin.

– Du må være glad i mennesker, det er egentlig det viktigste ved jobben. Du betyr en forskjell for folk, og du følger folk på livsveien, fortsetter han.

Finnes det noe du ikke liker ved jobben?

Å lage romlister til konfirmantleir, svarer han raskt, og ler. – Fordi en alltid er nødt til å skuffe noen som ikke får romkameraten de hadde ønsket seg, og da blir det litt mekling og slik.

Tre gode grunner til å bli prest:

Jeg trives godt med å finne på kjekke ting sammen med ungdommen, og jeg liker å ha ungdomsklubb. - Ole Martin Sandland, prest