Liker varierte arbeidsoppgavene

Bente Engen Øye jobber som kateket. Det betyr at hun har ansvar for kirkelig undervisning for alle aldersgrupper i menigheten.

Vi møter Bente i Berg arbeidskirke i Helgeroa. Her ligger kirken rett ved skolen og noen butikker. Kirken er sentrumsnær for de 2 000 innbyggerne.

–I dag står babysang på programmet. Da kommer det foreldre og nyfødte barn hit, forteller Bente mens hun ruller ut treningsmatter foran altertavlen.

Babysang er et konsept som arrangeres i kirker og menigheter over hele landet. Det er fokus på musikk, sang og aktivitet som kan bidra positivt til barnets utvikling. Samtidig knyttes det også et felleskap blant foreldrene som deltar.

Møte med kirkerommet

–Jeg kunne arrangert babysang hvor som helst, men jeg synes det er veldig verdifullt at nyfødte barn og deres nærmeste får oppleve å være i kirkerommet, forteller hun.

Et par minutter senere triller de første barnevognhjulene inn. Totalt møter det opp over 10 mødre og 10 barn. Bente synger, forteller, blåser såpebobler og spiller musikk på en liten bærbar høytaler. Både barn og foreldre engasjerer seg i budskapet.

Etter babysangen går de videre til et annet lokale i kirken for å spise lunsj sammen.

Variert

Hun jobber i Tanum og Kjose menigheter i Larvik, og samarbeider med nabomenighet Berg om babysang. De dagene hvor det ikke er babysang, så er det andre arbeidsoppgaver som venter.

Ansvarsområdet til en kateket er kirkelig undervisning i alle former, for alle aldersgrupper i menigheten.

–Det kan være alt fra liturgiske oppgaver på gudstjenester, konfirmantundervisning, kor, familietiltak, tårnagenter og andre trosopplæringstiltak. Jeg setter så pris på å møte mennesker der de er i livet, avslutter Bente.

–Denne jobben handler ikke bare om å formidle. Det er også det å legge til rette for gode felleskap, forklarer Bente. - Bente Engen Øye, kateket