– Jeg elsker salmer!

En kantor kan ofte kalles en «kirkemusiker». – Jeg vil si at jeg er kirkens musiker, ikke en musiker i kirken.

– Kirkemusikk er et fantastisk univers som jeg har lyst til å dele med andre, og det gjør jeg!

Jon Martin Høie er tjueseks år gammel, og jobber som kantor i Bragernes kirke i Drammen. Den entusiastiske kantoren arbeider, morsomt nok, i samme kirke som han tok orgeltimer i som tolvåring.

Jon Martin kommer opprinnelig fra Lier, der kantoren i den lokale kirken tok ham med på gudstjenester og lot ham få spille orgel. Etter fire år med kirkemusikkutdannelse ved Norges musikkhøgskole, kunne han kalle seg kantor. I tillegg har han en mastergrad i orgelspill ved den samme skolen.

Begynte som sekstenåring

En kantor er en kirkemusiker som har utdanning innen kirkemusikk, vanligvis i form av en bachelorgrad.

Overordnet sett fungerer kantor som leder for menighetens musikalske virksomhet. En kantor kan dirigere kor, og spiller orgel til gudstjenester, vielser, begravelser og andre kirkelige handlinger.

Mange kantorer holder orgelkonserter, og flere underviser elever i orgelspill. Han håper på å inspirere flere musikk- og orgelentusiaster til å søke mot kantoryrket.

– Det er utrolig gøy å få dele min begeistring og entusiasme for orgel og orgelmusikk, enten jeg selv sitter på orgelkrakken, eller jeg underviser unge orgelspirer, sier Jon Martin blidt.

Han spilte i sin aller første gudstjeneste alene allerede som sekstenåring, og han fikk sin første organiststilling da han var nitten. I Bragernes kirke har han jobbet siden september 2019.

– Du er nødt til å være glad i musikk og du må ha lyst til å være musiker. Musikk er veien inn i kantoryrket for de aller fleste.

Musikk, mennesker og kreativitet

– Jeg elsker salmer. En kantor får jobbe med utrolig mye variert musikk. Å spille til salmer eller å synge dem synes jeg er helt fantastisk. Alle de flotte folkemelodiene vi har, de er ofte en favoritt å spille. Når det gjelder orgelmusikk og orgelkomponister, så er det vanskelig å velge bare én favoritt. Vi kommer selvfølgelig ikke unna Johann Sebastian Bach, han er jo den store.

Det finnes ikke tvil om at Jon Martins lidenskap for musikk er stor. En sentral egenskap å ha som kantor. Kantoryrket er fantastisk, forteller han, og peker spesielt på én ting som ikke alle andre yrker har.

– Da tenker jeg på friheten. Yrket er bundet og fritt på samme tid. I for eksempel julen og påsken, deltar vi i mange gudstjenester. Og på søndager selvsagt. Ellers, når forholdene legges til rette, har du friheten til å prege yrket på den måten du vil. Det finnes ikke så mange andre type jobber der en kan skape sin egen arbeidshverdag, sier Jon Martin, og legger avsluttende til;

– Det å få utøve tjenesten i kirken gir en ramme rundt arbeidet som gjør jobben min veldig meningsfull.

Det finnes ikke så mange andre type jobber der en kan skape sin egen arbeidshverdag. - Jon Martin Høie, kantor