Hva er diakoni?

Det er sagt og skrevet mye om hva diakoni er, og skal man svare med få ord, kan man si at diakoni er kirkens omsorgstjeneste og evangeliet i handling. Diakonien finnes i alt kirken er og gjør.

Hva er diakoni?

Ifølge Den norske kirkes plan for diakoni, uttrykkes diakonien gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Det er derfor umulig å forestille seg en kirke uten diakoni. Diakonien finnes i alle fellesskap i kirken, i gudstjenesten, i nattverden, i praktiske oppgaver, i samtaler og møter mellom mennesker. Samtidig organiseres også diakonien i egne tiltak og aktiviteter som for eksempel kirkemiddag, formiddagstreff, strikkekafé, åpen barnehage, babysang, KorArtig, U-kirke, Kirkens Nødhjelps fasteaksjon, andakter på institusjoner, hjemmebesøk og sorggrupper.

Menighetsrådet har ansvar for at diakonien innarbeides og utvikles i soknet, og i Nidelven menighet har vi et eget diakoniutvalg, som har en svært viktig rolle i dette arbeidet.

Diakon/diakonimedarbeider leder menighetens diakonitjeneste og har medansvar for å rekruttere, utruste og veilede frivillige medarbeidere. Diakonen er forpliktet på de planer og prioriteringer menighetsrådet fastsetter innenfor rammen av det som er bestemt for diakonitjenesten i Den norske kirke.

Ta kontakt dersom du ønsker mer informasjon om ulike arrangement og tiltak i diakonien i Nidelven menighet, eller hvis du har noe du vil dele med oss: Tanker, idéer, ønsker eller behov. Du er også hjertelig velkommen inn i det frivillige arbeidet.

Kontaktinformasjon for Nidelven menighet

Besøks-, leverings- og postadresse:

Nidelven menighet, Nordre Risvolltun 2, 7036 Trondheim

Post kan også sendes til:

Nidelven menighet, Kirkelig fellesråd i Trondheim, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Fakturaadresse:

Org.nr. 976998081

Ønsker du å gi en gave til menigheten? Da kan du bruke kontonummer: 4213.20.94726. Merk gjerne med "gave". Tusen takk!

Åpningstider:
Tirsdag-fredag 10-14