Reformasjonsjubileet i Borg

I høst er det 500 år siden Martin Luther spikret opp 95 teser på kirkedøra i Wittenberg som en reaksjon på avlatssystemet i kirken. Hendelsen regnes som starten på reformasjonen. I Borg har biskop Atle Sommerfeldt utviklet en rekke foredrag om Luther og hans betydning for vårt samfunn og vår kirke i dag. Høsten 2017 holdes fire temagudstjenester med reformasjonstema.

Reformasjonsjubileet i Borg

Til deg som trenger en gjennomgang av reformasjonens begreper har ungdommens kirkemøte utviklet en lettfattelig og tydelig oversikt. Ungdommens kirkemøte har laget en flott og lettfattelig gjennomgang av arven etter reformasjonen, rettferdiggjørelse og nåde. https://kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/slik-styres-kirken/ungdommens-kirkemote/2016/dokumenter/ukm_07_16_rettferdiggjorelse_naade_idag.pdf

I Fredrikstad slår de sammen reformasjonsjubileet og byjubileet i en jubileumsfeiring som løfter fram det som ikke er til salgs; fellesskap, mennesker og skaperverket. Se artikkel skrevet av Maria Dahl Skogen på nettsidene til Fredrikstad Fellesråd. Presentasjonen av aktivitetene finner du i en fil nederst på siden. Det er leder av jubileumskomiteen Harald Petter Stette som har delt denne velvillig med oss.

I Varteig arrangerer de ni undervisningskvelder under tittelen  «Martin Luther – utdatert eller aktuell?» i regi av Varteig menighet og VI-Normisjon i 2017. Ulike sider av Luthers liv og lære blir belyst i løpet av året. Hvor mye er relevant og aktuelt i dag?

Send oss gjerne informasjon om hva din menighet planlegger!

Du finner også informasjon om reformasjonsjubileet på https://kirken.no/nb-NO/reformasjon-2017/