Dåpsplakaten - en ressurs til dåpssamtalen

Etter inspirasjon fra Danmark har prest i Spydeberg, Oscar Lied, utarbeidet et hjelpemiddel til bruk i dåpssamtalen. Den kalles Dåpsplakaten.

Dåpsplakaten - en ressurs til dåpssamtalen

Som prest har du som regel mange dåpssamtaler i løpet av et år. I noen av dem glir samtalen lett, og i andre kan det være litt mer utfordrende å snakke om temaer i tilknytning til dåp.

Prest Oscar Andreas Lied har selv opplevd at det kan krevende.

-Da jeg jobbet som prest i Danmark en periode, kom jeg over et samtaleark som var utarbeidet av en dansk prest. Det var til stor hjelp for meg, så jeg ønsket å viderebringe dette hjelpemiddelet i Norge, forteller Lied, som for tiden er fungerende sokneprest i Spydeberg i Indre Østfold.

Han tok utgangspunkt i den danske versjonen, og utformet teksten på norsk og med norsk liturgi. Lokale kolleger så på forslaget og kom med sine innspill. Til slutt utformet designer Åshild Moen Arnesen det som ble til «Dåpsplakaten».

Konkret er den et dobbeltsidig A3-ark, som legges frem på bordet i dåpssamtalen. På forsiden er en rekke bilder, ord og spørsmål, som alle er tilknyttet dåp. På baksiden står hovedelementene i dåpsliturgien og gangen i gudstjenesten, samt at det er plass til å skrive notater eller tegne en skisse av kirkerommet. Forsiden på arket er retningsløst, og kan leses like godt fra alle sider. Etter samtalen beholder familien arket. Dåpsplakaten kan skrives ut på prestens eget kontor. Det følger også med en veiledning.

-Jeg håper at Dåpsplakaten kan være til hjelp for flere. Kanskje kan den også være god for ferske prester, som har behov for noe å lene seg på, sier Lied.

Dette er hva andre prester i Borg sier om plakaten:

«Dåpsplakaten har vært en nyttig verktøy i min prestetjeneste. Flere ganger har jeg erfart at dåpssamtalen tar en annen vending enn jeg hadde trodde. Dåpsplakaten bidrar til en åpen tilnærming og hjelper meg til å være tilstede der dåpsfamilien oppholder seg. Kan anbefales!»

- Svein Filtvedt Elgvin, sokneprest i Hobøl og Tomter

«Dåpsplakaten är en fin resurs för att komma igång med ett öppet dåpssamtal, men också en hjälp att få med den information som vi önskar ge familjen. Jag upplever att föräldrar reagerar positivt på att samtalet känns mindre styrt och en del har till och med satt upp plakaten i barnets rum efter samtalet för att påminnas om dåpen.

- Magnus Sälde, sokneprest i Rakkestad

«Dåpsplakaten er et godt verktøy som øker sjansen for at dåpssamtalen blir en reell dialog. Gjennom å bruke plakaten setter presten seg i en åpen posisjon der en får hjelp til å lytte til foreldrene, og samtidig mulighet til nære bevisstheten om dåpens vidunderlige betydning, gave og oppgave.»

- Magne Torbjørnsen, sokneprest i Askim